In Afrika, het Midden-Oosten en Oost-Europa ziet Heineken de verkopen teruglopen. ANP

Heineken heeft de winst afgelopen jaar kunnen opvoeren naar bijna 2 miljard euro. Het bedrijf verkocht weer meer bier dan in 2014. De verkoop steeg met 6,5 procent, waardoor de omzet uitkwam op ruim 20 miljard euro. 

Het concern spreekt wel van lastige marktomstandigheden. In Noord- en Zuid-Amerika en Zuidoost-Azië is sprake van groei, maar in Afrika, Oost-Europa en het Midden-Oosten kopen consumenten juist minder bier.

Heineken denkt de verkoop en de winst dit jaar verder uit te bouwen. "Maar de omstandigheden worden wel steeds uitdagender", aldus een toelichting van de topman van Heineken, Jean-Francois van Boxmeer. De investeringen, onder meer in de brouwerijen, komen daarbij waarschijnlijk een kwart hoger uit dan afgelopen jaar. 

Nieuwe producten

Heineken verkocht meer bier in opkomende markten en profiteerde van de populariteit van nieuwe bieren als Amstel Radler in landen als Spanje en Polen. Ook een merk als Affligem behaalde dubbele groeicijfers, wat volgens Heineken het bewijs is dat de strategie met meer speciaalbieren werkt.

STER reclame