Eeuwenoud koggeschip uit de IJssel getakeld

Een reconstructie van een Kogge die in de 13de eeuw verging in de buurt van Nijkerk ANP

Uit de IJssel bij Kampen wordt vandaag een middeleeuws scheepswrak getakeld. Het gaat om een koggeschip uit de vijftiende eeuw. Het schip ziet er onder water goed uit, maar dat zegt niets over de stevigheid van het schip. 

"Alles wordt ondersteund met banden, maar de kogge moet voor een deel zichzelf dragen. Anders zakt het alsnog in elkaar", zegt maritiem archeoloog Wouter Waldus. "Dus dat gaat erg spannend worden."

Het koggeschip wordt in zijn geheel naar boven gehaald. Decimeter voor decimeter komt het bovendrijven. Eenmaal uit het water gaat het op een drijvend platform en wordt het wrak naar Batavialand in Lelystad vervoerd. Als het schip niet te zwaar is aangetast, kan het daar langzaam worden gedroogd om eventueel later in een museum tentoon te stellen.

Deze browser wordt niet ondersteund voor het spelen van video. Update uw browser naar Internet Explorer 10 of hoger om video af te kunnen spelen.

Animatie van de bergingsoperatie

De operatie wordt uitgevoerd in opdracht van Rijkswaterstaat, dat voorbereidingen treft voor de verdieping van de vaargeul. Het gaat om het grootste wrak van drie schepen die in 2011 bij Kampen zijn gevonden. De andere twee, een aak en een punter, werden al eerder gelicht.  

Uit een onderzoek naar de kogge blijkt dat het schip waarschijnlijk bewust is afgezonken in de monding van de IJssel. Daarmee probeerden de inwoners van Kampen de loop van de rivier te beïnvloeden.

De vondst van een kogge is niet uitzonderlijk. Bij het droogleggen van de Flevopolder zijn soortgelijke schepen gevonden. Toch blijft de berging bijzonder, zegt Waldus. "Er worden maar weinig koggen compleet teruggevonden. Het is daarnaast een prachtig symbool van de Nederlandse handel en scheepvaart."

Deze browser wordt niet ondersteund voor het spelen van video. Update uw browser naar Internet Explorer 10 of hoger om video af te kunnen spelen.

Reportage uit 2015: koggeschip bij Kampen nog vrijwel helemaal intact