Er wordt steeds vaker melding gemaakt van fraude me e-mails
NOS NieuwsAangepast

Grote toename 'valse e-mails' bij Fraudehelpdesk

  • Joost Schellevis

    Researchredacteur

  • Henrik-Willem Hofs

    Verslaggever

  • Joost Schellevis

    Researchredacteur

  • Henrik-Willem Hofs

    Verslaggever

Bij de Fraudehelpdesk komen de laatste maanden veel meldingen binnen over valse e-mails. Het meldpunt ziet ook steeds vaker dat oplichters namen en logo's van bekende bedrijven misbruiken om mensen ertoe te verleiden zich aan te melden voor een dure sms-dienst. Volgens de helpdesk is er sprake van een plaag.

Frauduleuze 'sms-en-win'-acties, waarbij grote prijzen worden beloofd die in de praktijk niet worden geleverd, bestaan al langer. Maar in toenemende mate worden aan dergelijke acties nu logo's van bedrijven als de Nederlandse Spoorwegen, Albert Heijn en Media Markt gekoppeld, zonder dat die bedrijven daarvoor toestemming hebben gegeven.

  • Valse e-mail waarbij het logo van H&M wordt gebruikt
  • Ook het logo en de naam van Albert Heijn worden misbruikt
  • NOS
    Evenals die van de NS

De Fraudehelpdesk spreekt over een "groeiende plaag". Het aantal meldingen bij dat meldpunt over nagemaakte sms-en-win-acties van bedrijven als IKEA, Jumbo en NS steeg het afgelopen jaar flink. Zo kreeg de Fraudehelpdesk in de eerste helft van 2015 64 meldingen over valse Jumbo-acties, terwijl dat in de tweede helft van dat jaar al 600 keer was.

De toegenomen sms-fraude gaat overigens gepaard met een algehele stijging van meldingen van valse e-mailtjes, zoals phishing-mails, bij de Fraudehelpdesk. In januari lag dat aantal op ruim 30.000, twee keer zo veel als een maand eerder. De Fraudehelpdesk tekent wel aan dat de stijging deels ook kan worden toegewezen aan de grotere bekendheid van het fraudemeldpunt.

John Ettema uit Zevenbergen was een van de slachtoffers. Hij verloor 45 euro nadat hij zijn telefoonnummer had ingevuld bij een zogenaamde actie van de Nederlandse Spoorwegen voor gratis dagkaarten. "Je moest je naam, adres en telefoonnummer invullen. Het leek allemaal zo goed dat ik het keurig heb ingevuld." Vervolgens werd er drie keer 15 euro van Ettema's beltegoed afgeschreven.

In werkelijkheid zat de NS er niet achter, maar iemand die Ettema een duur sms-abonnement wilde aansmeren. Dat kan niet zomaar: een slachtoffer moet zijn aanmelding wel bevestigen. Maar wie dat in een onbewaakt ogenblik doet, meldt zich aan voor een sms-dienst à 3 euro per bericht.

Slachtoffer Ettema: het zag er zó echt uit

De Fraudehelpdesk houdt pas sinds oktober bij hoeveel geld slachtoffers op die manier verliezen. Sindsdien hebben 38 mensen zich bij de Fraudehelpdesk gebeld, die samen ruim 1800 euro verloren. Een slachtoffer verloor zelfs rond de 450 euro.

Directeur Fleur van Eck van de Fraudehelpdesk wil dat bedrijven wiens naam wordt misbruikt, zelf actiever gaan waarschuwen. "Bij een terugroepactie worden advertenties in de krant geplaatst", aldus Van Eck. Dat zou wat haar betreft ook voor valse sms-acties moeten gebeuren.

Ook wil Van Eck dat de verschillende partijen gaan samenwerken om deze fraude tegen te gaan. "Als er gevalideerde fraudesignalen zijn bij een bedrijf zouden de banken, telefoonmaatschappijen en hostingpartijen de stekker eruit moeten trekken."

Fraudehelpdesk: bedrijven moeten beter waarschuwen

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl