AFP

Gebruikers van een iPhone 6 die hun kapotte telefoon niet door Apple hebben laten herstellen of hem hebben laten vallen, hebben een probleem. Steeds meer mensen melden dat hun telefoon dan niet meer werkt, schrijft de Britse krant The Guardian.

In de loop der jaren is er een levendige markt ontstaan voor iPhone-reparaties, doordat de telefoon - met een groot scherm - gevoelig is voor schade. Veel mensen stappen met hun kapotte iPhone niet naar Apple, maar naar een reparateur in de buurt, die vaak niet door Apple wordt erkend. Daar is de reparatie veel goedkoper, onder meer vanwege goedkopere onderdelen die niet van Apple zelf zijn.

Sinds de iPhone 5s levert Apple de toestellen met een vingerafdrukscanner, die ervoor zorgt dat gebruikers niet steeds hun ontgrendelcode hoeven in te vullen. De scanner zit in de homeknop, die gevoelig is voor schade doordat hij heel intensief wordt gebruikt.

Vingerafdrukscanner

Als mensen deze knop willen laten vervangen gaat het fout, blijkt uit navraag van The Guardian bij Apple. De knop vervangen gaat goed, maar vervolgens geeft de scanner problemen. Die is namelijk via een speciale beveiliging gekoppeld aan de vingerafdruk van de gebruiker.

Deze twee worden met elkaar verbonden via een verificatiemethode. Volgens een woordvoerder van Apple is het voor een niet-officiële partij onmogelijk om deze knop op de juiste manier te vervangen. De scanner en vingerafdruk moeten opnieuw met elkaar verbonden worden en dat kan alleen Apple doen. Volgens het bedrijf is dit een veiligheidsmechanisme om gebruikersdata te beschermen.

Niet alleen bij reparaties zouden deze problemen ontstaan. Volgens de Britse krant zijn er ook gevallen bekend van mensen die hun telefoon laten vallen en maanden later, na het updaten naar besturingssysteem iOS 9, problemen ondervinden waardoor hun telefoon niet meer te gebruiken is.

'Error 53'

Als mensen proberen om de telefoon te herstellen, krijgen ze een foutmelding: error 53. Als gebruikers daarmee naar Apple stappen, zouden medewerkers van het bedrijf zeggen dat het niet mogelijk is om iets voor ze te doen. De enige oplossing zou zijn om de telefoon in te wisselen voor een nieuw exemplaar. Dat kan dus aardig in de papieren lopen: de goedkoopste iPhone 6 kost een kleine 650 euro.

De problemen lijken alleen de iPhone 6 en 6 Plus te treffen, de telefoon die door Apple in september 2014 werd gelanceerd. Bovendien moeten ze draaien op iOS9, een versie van het besturingssysteem dat afgelopen najaar werd uitgebracht. Over de toestellen 5s, 6s en 6s Plus wordt niks gemeld. Waardoor dat komt is nog onduidelijk.

Hoeveel mensen er last van hebben is ook onbekend. Het probleem doet zich al enkele maanden voor, maar kreeg tot nu toe weinig aandacht. Of het aantal kapotte telefoons is toegenomen, is lastig te zeggen. iFixit, een bekende reparatie-site, zegt tegen The Guardian dat zijn pagina over het manco ruim 183.000 keer is bezocht.

Apple Nederland wilde niet direct reageren op het verhaal.

STER reclame