We kopen steeds bewuster en zijn vaker flexitariër
Nederlanders consumeren vaker maatschappelijk bewust. In het afgelopen decennium is het aantal mensen dat producten om ethische of duurzame redenen koopt gestegen van een kwart naar een derde, blijkt uit onderzoek van het Sociaal en Cultureel Planbureau.
Ook gebeurt het vaker dat Nederlanders om principiële redenen een product juist níét kopen. In 2002 boycotte 10 procent bewust bepaalde producten; twee jaar geleden was dat 15 procent. "Het ligt eraan hoe sporadisch of structureel een boycot is", zegt onderzoekster Peggy Schyns. "De plofkip zit bijvoorbeeld redelijk in ons systeem."
Nederland loopt met die cijfers wel achter op andere Europese landen. In Zweden boycot de helft van de mensen wel eens een product of dienst omwille van bijvoorbeeld dierenrechten of het milieu. In Duitsland doet ongeveer een op de drie mensen dat.
De groep vegetariërs blijft door de jaren heen redelijk stabiel met 5 procent van de bevolking. Bij de flexitariërs (vleesminderaars) is een groei te zien: in 2010 was dat 70 procent en twee jaar later 77 procent. Het aantal veganisten is sinds de jaren 90 ook ongeveer verdrievoudigd. Verwacht wordt dat het aantal deelconsumenten de komende jaren zal stijgen.
Hoogopgeleid
De typische maatschappelijk bewuste consument is volgens de onderzoekers hoogopgeleid en heeft een bovengemiddelde interesse in de politiek en samenleving. Ook zijn boycotters vaker vrouw. Het hele SCP-rapport naar maatschappelijk bewust consumeren wordt in de loop van de dag openbaar.