'Marketing kunstvoeding bedreigt borstvoeding'

The Lancet heeft uitgave gewijd aan onderzoeken naar borstvoeding ANP

De marketing van kunstvoeding voor zuigelingen bedreigt het geven van borstvoeding, zeggen onderzoekers in The Lancet. "Marketing heeft kunstvoeding, dat gezien moet worden als gespecialiseerd voedsel voor baby's die geen borstvoeding kunnen krijgen, tot het normale voedsel voor baby's gemaakt."

Het in de medische wereld toonaangevende wetenschappelijke tijdschrift heeft een hele uitgave gewijd aan onderzoeken over borstvoeding en de gezondheidsvoordelen van het krijgen en geven van borstvoeding.

70,6 miljard

"De actieve en agressieve promotie van borstvoeding vervangende producten is een voortdurende, substantiële, wereldwijde barrière voor borstvoeding", schrijven de onderzoekers. "De reikwijdte en invloed van de industrie groeit snel, met een verwachte jaaromzet van 70,6 miljard dollar in 2019."

Met name in armere landen groeit de verkoop, met meer dan 10 procent per jaar. "Die groei is niet moeilijk te begrijpen, gezien het feit dat het marketingbudget voor melkpoeder meer is dan wat er door de overheid wordt uitgegeven aan de promotie van en voorlichting over borstvoeding."

800.000 overleden kinderen

Er zijn wel afspraken over hoe en hoeveel producenten van melkpoeder mogen adverteren, maar in de zes landen die de onderzoekers bekeken werden de overtreders van de regels niet gestraft. Ook zijn er landen waar producenten invloed proberen uit te oefenen op artsen door conferenties te sponsoren.

In de speciale uitgave van The Lancet worden de cijfers uit 2013 nog maar eens herhaald: de levens van 823.000 kinderen en 20.000 moeders hadden gered kunnen worden als borstvoeding wereldwijd de standaard was. 

Borstvoeding ontvangen verkleint het risico op infecties en beschermt tegen diabetes en obesitas. Bij moeders kan het kanker helpen voorkomen.