The Voice China
NOS Nieuws

Talpa zet belangrijke stap in China

Talpa Media wil steviger voet krijgen op Chinese bodem. Het bedrijf, bekend van The Voice, gaat samenwerken met het Chinese mediabedrijf Zheijang Tangde.

Talpa gaat samen met zijn Chinese partner meer dan 200 televisieprogramma's uit eigen stal in de Chinese markt zetten, zoals de dansshow Dance Dance Dance. Ook heeft Zheijang Tangde de licentierechten gekocht voor de komende vier jaar van het ook in China zeer populaire The Voice of China.

Het beursgenoteerde Zheijang Tangde betaalt hiervoor 60 miljoen dollar (55 miljoen euro) aan Talpa en investeert daarnaast nog 50 miljoen dollar (46 miljoen euro) in het gezamenlijke bedrijf.

Metamorfose

John de Mol, oprichter van Talpa Media en nog altijd het creatieve brein van het bedrijf, ziet veel potentie op de Chinese markt. "De afgelopen jaren heeft het Chinese televisielandschap een metamorfose ondergaan en China beschikt nu over de capaciteit om grote shows te produceren. We vinden het geweldig om nieuwe ideeën aan te dragen voor de Chinese kijkers, zeker omdat ze massaal naar The Voice of China kijken."

Oprichter John de Mol verkocht de ontwikkelaar van televisieformats Talpa Media vorig jaar voor 500 miljoen euro aan het Britse mediabedrijf ITV. De Mol is wel nog eigenaar van Talpa Holding, waar de radio-activiteiten en een belang in SBS onder vallen.

Talpa Holding kondigde half januari nog aan samen te gaan werken met de Telegraaf Media Groep.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl