Een screenshot uit de trailer Het land van Oranje

"Het land van Oranje" laat Nederland van zijn mooiste kant zien. Tulpen, molens, oude binnensteden, moderne architectuur. Deze nieuwe Indonesische film staat nu in de top tien van best bezochte films in de bioscopen, en weerspiegelt een nieuw beeld van Nederland, het land dat vroeger vooral als boze onderdrukker bekendstond.

De film is voortgekomen uit een studentengrap. Vijf jonge Indonesiërs die met een beurs in Nederland hadden gestudeerd maakten een boekje met tips over het (studenten)leven in Nederland. Om het beter leesbaar te maken, mengden ze er een liefdesverhaal doorheen. Het boekje wordt sinds 2009 inderdaad uitgedeeld aan studenten die naar Nederland vertrekken, maar ook andere mensen lezen het graag. Het staat al jaren continu in de bestsellerlijst.

Trailer van "Het land van oranje"

In de trailer zijn beelden van Nederland gemengd met opnames van de Tsjechische hoofdstad Praag. Volgens het verhaal zijn de hoofdrolspelers daar op vakantie. Verder zien we veel grachten, bollenvelden, de Dom van Utrecht en de Pier van Scheveningen. De vijf Indonesische studenten wonen in de film in verschillende steden in Nederland: Leiden, Utrecht, Rotterdam, Den Haag en Wageningen.

Dat vrolijke beeld van Nederland is nieuw in Indonesië. Vroeger was Nederland daar de koloniale overheerser, die de bevolking met bruut geweld onderdrukte. Een recent voorbeeld is de trilogie Merah Putih (Rood en wit) uit 2009, over de onafhankelijkheidsstrijd. De onvriendelijk snauwende Nederlandse militairen worden onder meer door Australiërs en Britten gespeeld, hetgeen ook aan hun uitspraak te herkennen is.

Indonesie Merah Putih

De reacties van het publiek op Het land van Oranje zijn enthousiast. De windmolen valt bij de een in de smaak, de architectuur bij een ander. Het lijkt wel een promotiefilm voor Nederland, alleen is die niet gemaakt door Holland Marketing maar door een team dat een vrolijk beeld neer wil zetten. 

"Waarom zouden we steeds maar kijken naar die somberheid van het verleden?", zegt producent Frederica tegen correspondent Michel Maas. "Wij kijken naar de toekomst, wij móéten naar de toekomst kijken, naar de bright side. Dat is wat telt, op dit moment."

Indonesiërs bekijken Nederland in de bioscoop

STER reclame