De Mercedes-Benz C-Class 220 stoot op de weg zelfs twintig keer zoveel uit als in de testsituatie AFP

Onderzochte dieselauto's van Opel, Mercedes, Audi en Peugeot stoten in de praktijk drie tot acht keer zoveel stikstofoxiden (NOx) uit als toegestaan is in de officiële test. Dat blijkt uit e-mailverkeer tussen TNO en het ministerie van Infrastructuur en Milieu, dat de NOS heeft opgevraagd op basis van de Wet openbaarheid van bestuur. 

Alle geteste auto's doen het op de rollenbank beter dan op de weg. De Mercedes-Benz C-Class 220 stoot op de weg zelfs twintig keer zoveel uit als in de testsituatie.  

In de e-mailwisselingen worden de automerken genoemd die door TNO in 2015 getest zijn. Een van de onderzochte auto’s, de BMW 530d, scoorde redelijk goed.

Het rapport uit 2015 is openbaar, maar tot nu toe was niet bekend welke auto's TNO heeft onderzocht. In totaal werden zes Euro 6 dieselauto’s elk tientallen keren getest op de rollenbank en op de weg: twee Opel Zafira’s, een Peugeot 308, een Mercedes Benz C-Class 220, een Audi Q7 en een BMW 530d. Met uitzondering van de BMW stoten ze allemaal veel meer uit dan is toegestaan, schrijven de onderzoekers.

Grote verschillen tussen de uitstoot bij tests in het lab en op de weg

In september 2015 kwam aan het licht dat Volkswagen diesels op de markt heeft gebracht die zo waren afgesteld dat ze in de test op de rollenbank aan alle eisen voldeden, maar op de weg veel meer stikstofoxiden uitstootten. In de auto's zat sjoemelsoftware die de testsituatie herkende en die de systemen die de uitstoot regelen activeerde als de auto op de rollenbank stond.

De resultaten van TNO bewijzen niet dat andere autofabrikanten ook gebruik maken sjoemelsoftware. Daarvoor is volgens TNO ander onderzoek nodig. 

Wel toont het onderzoek volgens TNO aan dat de systemen in de auto die de uitstoot van NOx verminderen softwarematig zo zijn afgesteld dat zodra de omstandigheden – zoals temperatuur en snelheid – anders zijn dan in de officiële testprocedure, de uitstoot toeneemt. Op de snelweg, bij snel optrekken bij het stoplicht en bij temperaturen lager dan 20 graden werken de systemen in veel gevallen niet meer goed.

De Audi Q7 doet het bijvoorbeeld goed in de officiële typegoedkeuringstest. Maar de uitstoot schiet omhoog zodra er wordt afgeweken van de test en gestart wordt met een warme motor in plaats van een koude motor. Een goede verklaring daarvoor is er niet. In het rapport schrijft TNO dat het lijkt te wijzen op een “selectief gebruik van de NOx regeltechniek” door de autofabrikant.

TNO heeft nu de auto's niet onderzocht op sjoemelsoftware

Het lijkt erop dat een andere NOx-reductiestrategie wordt gebruikt op de rollenbank dan op de weg

TNO-rapport over de Mercedes-Benz C-Class 220

Mercedes

Maar het opvallendst zijn de testresultaten van de Mercedes-Benz C-Class 220. Die boekt een van de beste resultaten op de rollenbank, zelfs als er op verschillende manieren wordt afgeweken van de officiële testprocedure. Maar als de auto op de weg rijdt, wordt de uitstoot gemiddeld ongeveer twintig maal zo hoog. “Het lijkt erop dat een andere NOx-reductiestrategie wordt gebruikt op de rollenbank dan op de weg”, staat in het rapport.

Dat het wel degelijk mogelijk is om ook op de weg de uitstoot van NOx fors te verminderen, bewijst de geteste BMW 530. Die stootte op de weg gemiddeld 150 milligram per kilometer uit. Dat is nog altijd boven de norm van 80 milligram, maar opvallend minder dan de uitstoot van de andere geteste personenauto's .

Renault

Gisteren kondigde Renault aan dat er 15.800 auto’s worden teruggeroepen die bij hoge en lage temperaturen te veel NOx uitstoten. Met een software-update wil Renault de uitstoot verminderen. Het toont aan dat de techniek in de auto prima werkt, maar dat de software zo is afgesteld dat de uitstoot in de praktijk te weinig wordt tegengegaan.

Gesprekken

Niet duidelijk is waarom autofabrikanten de auto's zo hebben afgesteld dat ze in de praktijk meer uitstoten dan is toegestaan. Branchevereniging RAI wil niet ingaan op vragen van de NOS. Het ministerie heeft deze zomer zes autofabrikanten uitgenodigd om in gesprek te gaan over de resultaten uit het TNO-onderzoek. Twee fabrikanten wilden daaraan meewerken. Of die gesprekken er al zijn geweest en wat daar uit is gekomen, is niet bekend.

De RDW, de vroegere Rijksdienst voor het Wegverkeer, hoopt deze maand nog te beginnen met een testprogramma waarbij samen met TNO auto’s specifiek worden onderzocht op de aanwezigheid van sjoemelsoftware.

STER reclame