Zorgverzekeraars winnen zaak over informatievoorziening
De zorgverzekeraars die de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) voor de rechter hebben gedaagd, hoeven hun informatievoorziening niet te verbeteren. Dat heeft het College van Beroep voor het bedrijfsleven bepaald.
Zilveren Kruis/Achmea, VGZ en CZ stapten naar de rechter, omdat de zorgwaakhond een overzicht van fouten van de verzekeraars openbaar heeft gemaakt. Het onderzoek dat daaraan voorafging deugde niet volgens de verzekeraars. De rechter gaat daar in mee.
In het rapport staan fouten die werden gemaakt bij het beantwoorden van vragen van klanten. De NZa gaf de verzekeraars tot uiterlijk vandaag om hun informatievoorziening te verbeteren.
Mysteryshoppers
De NZa schakelde TNS Nipo in om onderzoek te doen naar de informatieverstrekking. Mysteryshoppers van het onderzoeksbureau belden met de klantenservice van zorgverzekeraars. Daaruit bleek dat één op de vier vragen over bijvoorbeeld eigen risico of polisvoorwaarden onjuist werd beantwoord door de drie grote zorgverzekeraars.
De verzekeraars hoeven hun zaken niet op orde te stellen, omdat de NZa volgens de rechter het onderzoek niet voldoende kan onderbouwen. Zo zou de zorgwaakhond niet over de antwoorden beschikken die de verzekeraars aan de mysteryshoppers hebben gegeven.
Het College van Beroep voor het bedrijfsleven benadrukt wel dat verzekeraars vragen correct horen te beantwoorden. Een woordvoerder van CZ kan zich daar in vinden: "We willen onze dienstverlening altijd verbeteren, maar dan moeten onderzoeken wel kloppen."