ANP

De grote voedselproducenten scoren nog bijna allemaal een onvoldoende als het gaat om hun bijdrage aan het oplossen van de gezondheidsproblemen in de wereld. In de tweede Access to Nutrition Index (ATNI) van de gelijknamige stichting staat dat de bedrijven nog te weinig doen aan het aanpakken van ondervoeding en obesitas.

De stichting vindt dat voedselproducenten daar een verantwoordelijkheid in hebben vanwege hun groeiende winsten en de stijgende kosten die wereldwijde gezondheidsproblemen met zich meebrengen. De bedrijven hebben de afgelopen jaren stappen gezet, maar de verandering gaat nog te langzaam, zegt de stichting.

Nederlandse bedrijven

Op de ranglijst met in totaal twintig bedrijven komen twee Nederlandse bedrijven voor. Die staan allebei in de top 10. Unilever doet het het best van alle bedrijven en staat op de eerste plek. FrieslandCampina staat op de achtste plek.

Na Unilever komen Nestlé en Danone. De drie Europese bedrijven stoppen de laatste jaren bijvoorbeeld minder suiker, zout en vet in eten. Daarnaast hebben ze stappen gezet om gezond eten betaalbaarder te maken voor mensen in armere landen. 

En, in tegenstelling tot Amerikaanse bedrijven zoals Heinz Kellogg's en General Mills, passen ze hun beleid wereldwijd toe, niet alleen in de landen waar de regels het strengst zijn. 

FrieslandCampina heeft zijn marketingbeleid voor babymelk sinds het verschijnen van de eerste index verbeterd en legt meer verantwoording af over de producten en is daardoor gestegen op de ranglijst. Maar het bedrijf kan meer doen om actief ondervoeding aan te pakken en zou in sommige landen de marketingrichtlijnen niet hebben nageleefd. Daardoor scoort het nog altijd onvoldoende.

Gezonder 

De stichting adviseert bedrijven om meer in te zetten op gezondere producten en die via betere etiketten en marketing ook onder de aandacht van de consument te brengen. Daarnaast zouden de bedrijven in armere landen actief op zoek moeten naar manieren om producten met toegevoegde essentiële voedingsstoffen bij de consumenten te laten belanden. 

Tot slot pleit de stichting ervoor dat producenten van babymelk zich houden aan afspraken om hun producten niet aan de man te brengen op een manier die borstvoeding ondermijnt. 

De eerste index werd in 2013 gepubliceerd en is bedoeld voor investeerders, belanghebbenden en om de bedrijven zelf te beïnvloeden. Het initiatief wordt onder meer ondersteund door de Bill & Melinda Gates Foundation. 

STER reclame