Elektrische auto wordt opgeladen ANP
NOS Nieuws Binnenland

Tien procent van nieuwe auto's heeft stekker

Er rijden steeds meer elektrische auto's en plug-in-hybrides op de weg. Vorig jaar had bijna 10 % (9,7 %) van alle nieuw verkochte auto's in Nederland een stekker. In de maand december ging het zelfs om bijna een kwart (24,6 %) van alle verkochte auto's. Dat blijkt uit cijfers van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO).

Toch verwachten deskundigen dat een echte doorbraak van elektrisch vervoer nog een paar jaar op zich laat wachten. Zo denkt hoogleraar Maarten Steinbuch van de TU Eindhoven dat 2018 een belangrijk jaar wordt. "Er komen dan van vijf merken elektrische auto's bij op de markt, die allemaal rond de 30.000 euro kosten en die tenminste 300 kilometer kunnen rijden. Het gaat daarbij om auto's van Tesla, Nissan Leaf, Audi, VW en Chevrolet." 

CO2-tax 

In 2018 zal de verkoop daarom flink aantrekken, verwacht hij, zonder dat dit gedreven wordt door fiscale maatregelen. Het gaat om een 'overgangsmarkt', zegt Steinbuch. In Nederland worden per jaar ongeveer 400.000 auto's verkocht. Dus het duurt nog een tijd voordat grote delen van het wagenpark (gedeeltelijk) elektrisch zijn. 

We staan aan de vooravond van enorme veranderingen in auto's, zeggen veel deskundigen. "De komende vijf à tien jaar gaat er bij auto's meer veranderen dan in de afgelopen honderd jaar", aldus Steinbuch.

Ook in landen om ons heen is die ontwikkeling al ingezet. Zo wil Noorwegen dat er vanaf 2025 geen auto met verbrandingsmotor meer de weg op gaat. Door maatregelen van de overheid is er ook nu al een heel ander speelveld ontstaan. "De CO2-tax is daar enorm hoog. Een VW Golf is daardoor net zo duur als een Tesla." 

Accu's 

Het grote knelpunt, vinden veel mensen, is het aantal kilometers dat met een volle accu gereden kan worden - de zogenoemde actieradius. Die is voor elektrische auto's aanzienlijk kleiner dan voor wagens die op brandstof rijden en daar wordt dan ook hard aan gewerkt. 

Erik Kelder van de TU Delft deed samen met wetenschappers uit andere Europese landen onderzoek naar mogelijkheden om de actieradius te vergroten. Dat is gelukt, het aantal kilometers dat een accu blijft werken kan met de nieuwe technologie verdubbeld worden, afhankelijk van het type auto waar de accu in zit. Ook de levensduur wordt ermee verlengd. Maar voordat de technologie ook daadwerkelijk in auto's gebruikt wordt, moeten de nieuwe accu's uitgebreid getest worden. 

"De batterijen mogen eventueel wel in de brand vliegen, maar niet exploderen". vertelt Kelder. "Dit geldt voor een benzinetank ook, die kan ook branden. Maar bij een brand heb je nog een redelijke kans om jezelf op tijd in veiligheid te brengen, bij een explosie niet." Kelder verwacht dat de veiligheidstesten nog enkele jaren in beslag zullen nemen. 

Kritiek

Een ander punt van kritiek dat mensen noemen bij de elektrische auto, is dat er meer CO2 wordt uitgestoten bij de productie ervan dan er bespaard wordt door ermee te rijden. Maar dat klopt niet, zeggen deskundigen. Als je het maken van een elektrische auto optelt bij het gemiddelde aantal jaren dat mensen met een auto rijden, kom je met gebruik van grijze stroom al op ten minste 20 % reductie van de CO2-uitstoot.

Met andere woorden: het rijden in een elektrische auto veroorzaakt altijd ten minste 20 % minder uitstoot dan rijden in een benzineauto.     

Als je de productie van de auto niet meerekent, is de besparing in uitstoot al 50 %, zelfs bij het huidige aanbod van (grotendeels grijze) stroom. Als je ook nog eens volledig groene stroom zou gebruiken, wordt de CO2-uitstoot gereduceerd met 100 %.

STER reclame