Webwinkels bezorgden in december 460.000 pakketjes te laat

ANP

Webwinkels hebben met Sinterklaas en Kerstmis zo'n 460.000 pakjes te laat bezorgd. Daarmee presteerden ze een fractie beter dan vorig jaar (toen kwamen er 475.000 pakketjes te laat), blijkt uit onderzoek van Q&A Research. 

Pijnlijk is wel dat het voor Pakjesavond in een derde deel van de gevallen om speelgoed ging. "Ruim 70.000 ouders hadden wel wat uit te leggen aan de kinderen", zegt Q&A-directeur Frank Quix. "Ik had het toch heel ingewikkeld gevonden om te moeten zeggen: 'Ja, misschien komen de cadeautjes morgen of overmorgen'. Terwijl Sinterklaas dan natuurlijk allang het land uit is."

Evenals in 2014 werd de afgelopen sinterklaasperiode 5 procent van de pakketjes niet op tijd geleverd. Tijdens de kerstdagen werd 6 procent van de klanten teleurgesteld, een jaar eerder was dat met Kerst nog 7 procent. Het gaat in dit onderzoek om leveringen die door schuld van de webwinkel of bezorger te laat kwamen. 

"Kerstmis viel later in de week en dat was gunstig voor de internetwinkels. De meeste bestellingen worden namelijk gedaan op zondag en maandag. Op donderdagavond was het Kerstavond, dus hadden de webwinkels een dagje langer om te bezorgen dan bij Kerst 2014."

'Als je het echt op tijd wilt hebben, moet je toch eerder bestellen'

Reacties van klanten die in december te laat hun pakketjes ontvingen.

Zeer tevreden

Ondanks de vele te late bezorgingen zijn mensen over het algemeen zeer tevreden over de online-winkels. Quix: "Vorige keer was 50 procent van de ondervraagden tevreden over hoe het ging met internet - gemak, het kunnen bestellen, het thuis ontvangen - nu zegt 88 procent dat."

Het vertrouwen van consumenten in webwinkels lijkt dus toe te nemen. Ook na een negatieve ervaring zegt maar 4 procent het cadeau de volgende keer maar weer 'gewoon' in de winkelstraat te kopen. "Afgelopen jaren lag dat rond de 10 tot 12 procent. Dus veel mensen gaan volgend jaar toch weer de gok wagen, denk ik. Maar dan bestellen ze misschien iets eerder", zegt Quix.   

STER Reclame