NOS NieuwsAangepast

NS wil zelf reizigers informeren

De NS wil voortaan zelf reizigers informeren. Nu zijn de omroepberichten en de reisinformatie een taak van NS en ProRail samen.

NS-topman Bert Meerstadt vindt dat de communicatie van ProRail ernstig tekortschiet. Hij vindt dat te veel reizigers de afgelopen weken niet goed geïnformeerd zijn toen het treinverkeer ontregeld was door het winterweer. NS-personeel op de stations zou ook niet hebben geweten wat de stand van zaken was.

"Het heeft prioriteit gekregen om de informatieverstrekking aan de reizigers te verbeteren", zegt Meerstadt in het Financieele Dagblad. Zijn bedrijf wil tientallen miljoenen euro's investeren in het verbeteren van de informatievoorziening.

Reiziger centraal

De directie van spoorbeheerder ProRail zegt "verrast" te zijn door uitlatingen van NS-directeur Bert Meerstadt. "Wij zijn juist samen bezig de informatie aan de reizigers te verbeteren en blijven de voorkeur geven aan samenwerking." ProRail wijst erop dat de NS weliswaar de grootste klant is, maar niet de enige.

Vervoersmaatschappij Arriva reageert verbaasd op de uitlatingen van de NS en zegt dat ProRail het juist op het gebied van reisinformatie de laatste tijd beter doet.

Minister Melanie Schultz van Haegen van Infrastructuur en Milieu heeft NS en ProRail gevraagd voor 1 februari maatregelen te nemen om de dienstverlening te verbeteren. Als de reizigers niet centraal komen te staan, wil Schultz de top van de NS en ProRail vervangen.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl