Er zijn ook winkelketens die 'gewoon' groeien
Vroom & Dreesmann, Scapino, Manfield, DA: ellendig nieuws over winkelketens was er de afgelopen weken genoeg. Het lijkt alleen maar kommer en kwel in de winkelstraten, maar dat is toch niet zo. Ketens als Jumbo, Trekpleister, Kruidvat, De Tuinen, Action en BCC groeien 'gewoon' door en kregen er in 2015 tientallen nieuwe filialen bij.
Dat blijkt uit cijfers die marktonderzoeker Locatus voor de NOS op een rij zette. Jumbo kreeg er vorig jaar veruit de meeste winkels bij: 81. Andere opmerkelijke groeiers zijn schoenenketen The Athlete's Foot en drogisterijen groeiden ook flink. Trekpleister, Kruidvat en DIO kregen er allemaal flink wat winkels bij.
Ketens met winkels erbij
Keten | Aantal winkels erbij (totaal) |
Jumbo | 81 (580) |
The Athlete's Foot | 55 (56) |
Unique Uitzendbureau | 39 (84) |
Trekpleister | 40 (181) |
Kruidvat | 30 (889) |
Dio | 28 (172) |
Hubo | 34 (169) |
Coop Slijterij | 26 (122) |
Op=Op Voordeel | 22 (110) |
Action | 16 (339) |
Ook zijn er volledig nieuwe ketens bijgekomen, zoals schoenketen Sneakers (45 vestigingen), computerketen Digitotaal (23 winkels), telecomketen KPN XL (18 filialen) en de damesmodewinkels La Chica (16 zaken) en Norah (16 winkels).
De groei van Jumbo komt volgens winkel- en merkenkenner Paul Moers vooral doordat aangekochte vestigingen van C1000 zijn omgebouwd tot Jumbo. "Toch is het een knappe prestatie want én winkels ombouwen en integreren én je marktaandeel op peil houden, is niet bepaald een sinecure."
De gestage opmars van winkels als Kruidvat, Op=Op, Action en Trekpleister heeft alles te maken met het feit dat consumenten bevattelijk zijn voor koopjes. "Door de crisis hebben we de waarde van geld leren ontdekken. Al deze ketens spelen daar met veel goedkope producten handig op in." De opmars van DIO komt volgens Moers vooral doordat veel voormalige ontevreden DA-franchisers de overstap naar DIO hebben gemaakt.
De laatste jaren zie je meer en meer winkeltjes van zelfstandigen ontstaan.
Schoenenketen The Athlete's Foot heeft volgens Moers handig gebruik gemaakt van leegstaande panden om in ons land een stormachtige ontwikkeling door te maken met een goed concept voor sneakers en kleding. "De keten is onderdeel van een wereldwijd netwerk in 26 landen. Duidelijk dat ze Nederland als een mooi doel zien."
Mammoettanker
Overigens ziet Locatus een duidelijke trend dat steeds meer ondernemers ervoor kiezen zelfstandig te blijven in plaats van zich aan te sluiten bij een keten. "Tot 2012 was er een forse groei van winkelketens. Maar grote ketens worden toch vaak gezien als mammoettankers die maar langzaam kunnen inspelen op nieuwe ontwikkelingen die juist razendsnel gaan", zegt Gert-Jan Slob, directeur Onderzoek bij Locatus. "De laatste jaren zie je meer en meer winkeltjes van zelfstandigen ontstaan. Ik ken bijvoorbeeld iemand die ergens is ontslagen en met de vertrekpremie nu een Starbucksachtige koffiezaak is begonnen. Die is lekker vrij en heeft helemaal niks met 'een mammoet' te maken."