Het NOS Journaal is jarig: hoe werd het bekeken in 2015?

Het NOS Journaal, dat vandaag 60 jaar bestaat, werd in 2015 gemiddeld door zo'n 2 miljoen mensen per avond bekeken. Maar wat bekijken ze allemaal? Uit de kijkcijfers blijkt dat lang niet alle kijkers altijd het begin van de uitzending zien: het weerbericht aan het eind van de uitzending is al jaren het best bekeken onderdeel van het Achtuurjournaal.

NOS / Lars Boogaard

In de grafiek per minuut is te zien dat het aantal kijkers op NPO 1 sterk stijgt als het NOS Journaal begint, maar dat een deel van de kijkers later inschakelt. Het begin van de uitzending is daarmee bijna altijd minder goed bekeken dan het eind. Maar om 20.00 uur kijkt wel al een derde van de mensen die de tv aan hebben naar het NOS Journaal op NPO 1.

Top twintig 2015

De best bekeken uitzendingen van het NOS Journaal vallen bijna altijd op een zondag. Dit komt vaak door de programmering van NPO 1 met de eredivisie-uitzending van Studio Sport, die op deze avond voor het Achtuurjournaal wordt uitgezonden. Maar niet alleen op zondagavond trekt het NOS Journaal veel kijkers. In 2015 was het op 254 dagen het meest bekeken programma.

NOS

De best bekeken uitzending van vorig jaar was het Journaal van 20.00 uur van 1 maart. Er keken toen 3,5 miljoen mensen. Om 20.00 uur bleven veel mensen hangen na Studio Sport Eredivisie, met daarin de wedstrijd PSV-Ajax. Na het Journaal kwam een uitzending van Boer Zoekt Vrouw, die ook voor hoge kijkcijfers zorgde. Zondag 6 september bleven veel mensen kijken na afloop van de EK-kwalificatiewedstrijd van het Nederlands Elftal tegen Turkije.

STER Reclame