De animatie van EA Sports van het doelpunt van Geoff Hurst
NOS Voetbal

Engeland weet het zeker, de bal van Hurst in 1966 zat

Hij zat! De Engelsen weten het nu zeker.

Het schot waarmee Geoff Hurst Engeland in de WK-finale van 1966 op Wembley op een 3-2 voorsprong bracht tegen West-Duitsland was wel degelijk de doellijn gepasseerd. Althans, dat beweert het Britse Sky Sports. In samenwerking met het bedrijf EA Sports, dat handelt in computerspellen, videogames en animatietechnieken voor sport, legde Sky Sports de omstreden goal onder de digitale loep.

Het is zo mogelijk het meest besproken moment uit de geschiedenis van het WK voetbal. Nadat Engeland en West-Duitsland elkaar over negentig minuten in evenwicht hadden gehouden (2-2), bracht Hurst de Engelsen in de elfde minuut van de verlenging op een beslissende voorsprong. Na een voorzet van rechts van Alan Ball nam Hurst de bal in het strafschopgebied aan en schot vervolgens van circa zes meter hard en hoog op doel.

De bal vloog langs de Duitse doelman Tilkowski, maar spatte vervolgens via de onderkant van de lat naar beneden om daarna weer het veld in te stuiten. Volgens de Russische grensrechter Tofik Bachramov was de bal evenwel de doellijn gepasseerd. Scheidsrechter Gottfried Dienst besloot daarom op advies van zijn grensrechter tot een doelpunt waarmee Engeland op een beslissende voorsprong kwam. De finale eindigde uiteindelijk in 4-2.

Het doelpunt van Hurst, die drie keer scoorde in de finale, was decennia lang voer voor discussie. Met tal van cameratechnieken en animatiemiddelen werd in de loop der tijd gezocht naar een waterdicht antwoord op de kwestie, maar nooit kon echt uitsluitsel worden gegeven.

Bij het ingaan van het nieuwe jaar, waarin het vijftig jaar geleden zal zijn dat Engeland zijn enige wereldtitel voetbal veroverde, zag Sky Sports aanleiding de discussie nogmaals op te rakelen. Met behulp van de modernste technieken zegt Sky Sports nu het antwoord op de vraag te hebben. Hij zát.

Maar of men daar in Duitsland, en de rest van de wereld, ook zo over denkt...

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl