Michael de Smit/NOS

Sinds z’n entree in 2008 is de lokfiets een uiterst succesvol opsporingsmiddel gebleken. Het afgelopen jaar pakte de politie meer fietsendieven dan ooit. Vandaag werd bekend dat de politie de lokfiets gaat inzetten om het grote aantal diefstallen van e-bikes terug te dringen. 

De politie verrichte tot oktober vorig jaar 843 aanhoudingen na diefstal van een lokfiets. Die werd in die periode ruim 1000 keer ingezet. Het jaar ervoor waren er een kleine 500 aanhoudingen. In 2013 lag het aantal arrestaties nog lager: 290 in totaal.

Lokfietsen mogen alleen worden geplaatst op plekken waar aantoonbaar veel fietsen worden gestolen, bijvoorbeeld bij een station of winkelcentrum. De politie mag een lokfiets dus niet opzichtig midden op een leeg plein neerzetten, omdat diefstal daarmee wordt uitgelokt.

GPS

De eerste lokfiets werd neergezet in 2008. Aanvankelijk gebruikte de politie vooral fietsen zonder slot. Agenten stonden om de hoek te posten om dieven op heterdaad te betrappen. Deze methode had succes, maar kostte veel mankracht. Bovendien pakte de politie vooral gelegenheidsdieven en verslaafde veelplegers.

Inmiddels richt de politie zich op de professionele fietsendieven, die in georganiseerd verband op grote schaal nieuwe fietsen stelen. De werkwijze van de politie is daarom veranderd. Lokfietsen staan tegenwoordig gewoon op slot en zijn uitgerust met een GPS-volgsysteem. Agenten krijgen een melding zodra de fiets wordt verplaatst. De politie kan er voor kiezen meteen in te grijpen of de fiets juist langere tijd te volgen. 

Die laatste tactiek heeft de politie al verschillende keren naar helers geleid, die naast de lokfiets nog veel meer gestolen fietsen in de schuur hadden staan. Bij professionele dieven zijn met name elektrische fietsen en transportfietsen populair.

Serieverkrachter

Incidenteel leidt de lokfiets ook tot een heel ander, onverwacht succes. In 2014 pakte de politie de vermoedelijke Utrechtse serieverkrachter op, nadat hij een jaar eerder in Nieuwegein een lokfiets had gestolen. Na zijn veroordeling wegens fietsdiefstal moest de verdachte verplicht dna afstaan. Zijn profiel bleek overeen te komen met dat van de Utrechtse serieverkrachter.

Naar schatting worden in Nederland ieder jaar zeker 500.000 fietsen gestolen. Het aantal aangiftes ligt veel lager, op ongeveer 100.000. De meeste fietsen worden gestolen in Amsterdam. 

Tijdens de ludiek bedoelde European Bike Stealing Championships 2015 versloeg Amsterdam concurrenten Rome en Praag met glans. De lokfiets van het toernooi werd in Amsterdam al na 22 minuten gestolen. De organisatie wil op deze manier meer aandacht vragen voor fietsdiefstal in Europa.

STER reclame