'V&D was blok aan het been van La Place'
De pijn van het faillissement van het V&D-concern zit bij de 62 warenhuizen die al decennia een vertrouwd beeld zijn in de winkelharten van de Nederlandse steden. Met de restaurants van La Place gaat het daarentegen goed.
Het ongemakkelijke voor de winkels is dat ze al zo'n 15 jaar drijven op de horecaketen, zegt retaildeskundige Jan-Willem Grievink. "De warenhuizen hebben lang geteerd op het succes van La Place."
De 120 restaurants in binnen- en buitenland leveren een kwart van de omzet van het V&D-concern en zijn in tegenstelling tot de meeste warenhuizen winstgevend.
La Place is niet alleen te vinden in de V&D's, maar ook langs de snelwegen en op grote stations. Het ging zo goed dat de keten in het buitenland restaurants opende. La Place zit zelfs op iconische plekken en toplocaties, zoals de luchthaven van het Indonesische Bali en het bedrijfsrestaurant van Google in New York.
Doorstart
La Place zou volgens Grievink nog groter zijn geweest, als het met warenhuizen beter was gegaan. "Er kon niet worden geïnvesteerd omdat het geld naar de winkels ging. V&D was een blok aan het been van La Place."
Het management van V&D is er veel aan gelegen om La Place te behouden voor het concern, zodat het samen met een deel van de warenhuizen een doorstart kan maken. Grievink: "Maar de kans is groot dat La Place afzonderlijk meer waard is."
La Place is een formule die internationaal hoog staat aangeschreven.
Als de curatoren voor de hoogste opbrengst gaan, is de kans dus groot dat La Place los wordt verkocht.
De toekomst voor La Place ziet er heel wat beter uit dan die van de warenhuizen, zegt Grievink. "La Place is een formule die internationaal hoog staat aangeschreven. In het buitenland wordt gesmeekt om ermee door te gaan. Ik maak me over La Place geen zorgen."
Naar verwachting komt er binnen zes weken duidelijkheid over een doorstart voor de winkels en de restaurants en wie de nieuwe eigenaar of eigenaren worden.