Kiplobby Wakker Dier werpt vruchten af
Drie grote supermarkten stoppen met de verkoop van zogeheten plofkip en vervangen die door meer diervriendelijk kipfilet en kippenbouten. Albert Heijn en Lidl doen dat vanaf 1 januari en half februari volgt Jumbo. De supermarkten kondigden in 2014 al aan dat ze het kippenvlees gingen vervangen, maar het omschakelen en organiseren zou tot eind 2015 duren.
Dierenactivistengroep Wakker Dier neemt al jaren de supermarkten op de korrel voor het goedkope vlees, kiloknallers en de kippen. Vleeskuikens die in te kleine ruimtes snel worden vetgemest en vaak last hebben van allerlei kwalen doopte Wakker Dier om tot plofkippen en flopkippen.
'Doorbraak'
"De nieuwe Albert Heijn-kip is van een vitaler ras, dat langer leeft en meer leefruimte heeft", zegt woordvoerder Dagna Hoogkamer van de supermarkt. De overstap past volgens haar in de ambitie die in 2010 werd uitgesproken om in vijf jaar duurzamere vleesproducten aan te bieden.
Wakker Dier noemt de stap van de supermarkten een doorbraak. De drie supermarkten zijn samen goed voor ongeveer de helft van de Nederlandse kipverkoop.
De nieuwe kipfilet en kippenpoot worden wel wat duurder. Voor een kilo kipfilet moet een euro meer worden neergeteld en voor kippenpoten ongeveer 40 cent per kilo.