Het Glazen Huis stond dit jaar in Heerlen ANP

De inzamelingsactie Serious Request van 3FM heeft dit jaar 7,5 miljoen euro opgeleverd. Dat is ruim 4 miljoen minder dan vorig jaar.  

"Dat heeft vooral te maken met de hoeveelheid media-aandacht die een evenement krijgt", zegt hoogleraar filantropie Theo Schuyt. Dat was dit jaar een stuk minder. Zo werd op sociale media in 2012 nog 500.000 keer over de actie gesproken, terwijl dat dit jaar maar 100.000 keer was. 

Concurrentie

Het evenement speelt minder bij mensen. "Het is ieder jaar hetzelfde. Toen Serious Request jaren geleden begon was het een uniek evenement. Maar tegenwoordig zijn er veel meer van dit soort acties: de Run for Roses, ALS City Swim. Er is op de evenementenmarkt concurrentie opgedoken."

Dat draagt niet bij aan de hoeveelheid donaties. "Mensen die geven, willen graag het gevoel hebben dat ze iets unieks doen", vertelt Schuyt.  

Degene die om geld vraagt, speelt een belangrijke rol.

Theo Schuyt

Of de keuze van de dj's een een rol heeft gespeeld, durft Schuyt niet te zeggen. "Maar het is wel zo dat degene die om geld vraagt een belangrijke rol speelt voor de mensen die geven. Mensen die op straat donateurs werven zijn bijvoorbeeld vaak jonge, aantrekkelijke studenten. Dat werkt beter."

Geloofwaardigheid

Er was dit jaar kritiek op de geloofwaardigheid van de drie dj's in het Glazen Huis. Normaal-zanger Bennie Jolink weigerde toestemming te geven voor een collecte voor Serious Request tijdens zijn afscheidsconcert. Hij noemde de dj's "een stel publiciteitsgeile aanstellers met een megasalaris". 

Toch hoeft dat niet uit te maken. Volgens Schuyt blijft het doel het belangrijkste. "En de mensen die daarvoor geld inzamelen moeten het publiek kunnen uitnodigen om daaraan bij te dragen."

STER reclame