ANP

Wat bindt de schoenenketens Dolcis, Invito, Manfield en Scapino? Dat is dat ze allemaal deel uitmaken van dezelfde familie, Macintosh. Vandaag kreeg het moederbedrijf uitstel van betaling.

Volgens Dave Quadvlieg van de brancheorganisatie Inretail is er nog een overeenkomst: de winkels zijn niet met hun tijd meegegaan. "De consument wil meer verrast worden met actuele spullen en geen schoenen die al een half jaar geleden zijn ingekocht."

Macintosh was ooit een grote speler die in bijna elke stad vertegenwoordigd was met speciaalzaken, van schoenen en kleding tot fietsen.

Mijnstreek

De afgelopen jaren brokkelde het concern door financiële problemen steeds verder af. De ene na de andere keten werd uit de familie gezet om wat lucht te krijgen. Het hielp allemaal niet, sinds 2012 zit Macintosh in de rode cijfers.  

Het concern, met het hoofdkantoor op het bedrijventerrein Maastricht-Aachen Airport, heeft zijn wortels in de vroegere Limburgse Mijnstreek. Het bedrijf is voortgekomen uit fusies van enkele kledingproducenten.

Beweging

Door de concurrentie uit lagelonenlanden legde Macintosh zich in de tweede helft van de vorige eeuw steeds meer toe op detailhandel. De ene na de andere winkelketen werd overgenomen. In 2012 had het concern 1140 winkels, niet alleen in Nederland maar ook in België en Groot-Brittannië.

Daar zijn nu nog maar 500 vestigingen van over. De afgelopen jaren gingen onder meer telecomketen BelCompany en Halfords de deur uit. Eerder dit jaar werd Kwantum te koop gezet met de bedoeling om verder te gaan met alleen schoenenwinkels.

Maar juist in deze sector is veel in beweging. "We kopen minder schoenen", zegt Quadvlieg. "De verkoop is sinds 2012 met 5 miljoen paar afgenomen. Intussen neemt de concurrentie toe doordat kledingketens als H&M, Zara en Primark schoenen zijn gaan verkopen."

Macintosh was een olietanker die zijn koers niet snel genoeg verlegde.

Retaildeskundige Dave Quadvlieg

Macintosh was volgens Quadvlieg een "olietanker die zijn koers niet snel genoeg verlegde". Dat geldt ook voor Schoenenreus, dat eerder dit jaar omviel."Deze winkels hebben ooit een functie gehad, maar nu niet meer. De consument wil maatwerk."

Dankzij bezuinigingen ging het begin dit jaar iets beter, maar toen het bedrijf zich gisteren te koop zette, kwam het einde toch in zicht. Het bedrijf liet weten de klad er de afgelopen weken weer stevig in was gekomen. De omzet dit kwartaal blijft steken op het matige niveau van een jaar geleden. 

Na de aankondiging van de verkoop verloor het aandeel Macintosh gisteren 67 procent van zijn toch al bescheiden beurswaarde. Vandaag ging er nog eens 55 procent af, waardoor een aandeel Macintosh nog maar 6 cent waard is.

STER reclame