Boulevard Scheveningen krijgt grote opknapbeurt
De boulevard van Scheveningen gaat de komende jaren opnieuw op de schop. De gemeente trekt 25 miljoen euro uit om de Noordboulevard, het gebied rond toeristische trekpleisters als het Kurhaus en de Pier, aantrekkelijker te maken, blijkt uit een plan dat naar de gemeenteraad is gestuurd. Wethouder Revis verwacht dat (vastgoed-)ondernemers een veelvoud van de 25 miljoen euro in het gebied gaan investeren.
Den Haag wil met de herinrichting van misschien wel Nederlands bekendste boulevard nog meer toeristen trekken. Scheveningen kan volgens het college uitgroeien tot de belangrijkste badplaats van Noordwest-Europa.
Nu trekt Scheveningen jaarlijks elf miljoen bezoekers. Daar kunnen nog wel enkele miljoenen bij, vindt Revis.
"Scheveningen is economisch belangrijk voor Den Haag. Hier wordt veel geld verdiend", zegt de wethouder. Hij wil meer banen creëren in het toerisme. Dat is noodzakelijk omdat de rijksoverheid, de belangrijkste werkgever in de gemeente, inkrimpt.
Grandeur
Om de extra toeristen naar Scheveningen te trekken, moet de boulevard rond het Kurhaus en de Pier flink worden aangepakt, vindt het college. De boulevard is nu rechthoekig, versteend en de winkeltjes en kiosken geven een rommelige aanblik. Het is niet de grandeur die hoort bij een topbadplaats, vindt het college. De afgelopen jaren is het zuidelijke deel van de boulevard al aangepakt.
De nieuwe noordelijke boulevard moet uitnodigender en gezelliger worden. Dat betekent meer glooiende lijnen en vooral meer groen. Het moet lijken alsof de duinen worden doorgetrokken tot aan het Kurhaus.
De boulevard wordt gedeeltelijk verlegd om ruimte te maken voor de glooiing, verbetering van horeca-paviljoens en een grote parkeergarage met een groen dak. Ook worden de toegangen naar de boulevard verbeterd.
De werkzaamheden beginnen al binnen enkele weken in het gebied achter de boulevard en gaan zo'n drie jaar duren.