ANP

Steeds meer organisaties spreken zich uit voor een verbod op consumentenvuurwerk. Dat blijkt uit een online manifest dat vandaag is gelanceerd. Vorig jaar ondertekenden negen organisaties het pleidooi, dit jaar zijn het er 18.

Voornamelijk artsen- en patiëntenverenigingen scharen zich achter het vuurwerkmanifest. Onder meer het Nederlands Oogheelkundig Gezelschap, de Nederlandse Vereniging voor Kindergeneeskunde en de Hoornvlies Patiënten Vereniging willen een vuurwerkverbod. 

Ook GroenLinks, initiatiefnemer van het vandaag weer geopende meldpunt vuurwerkoverlast, steunt het initiatief.

Tjeerd de Faber, oogarts en initiatiefnemer van het manifest ziet ieder jaar veel slachtoffers van consumentenvuurwerk. "Ondanks het halveren van de tijd dat men vuurwerk mag afsteken, hebben wij oogartsen vorig jaar maar een daling van slechts 14 procent gezien wat betreft oogletsels."

De organisaties willen met dit initiatief een signaal afgeven naar de politiek. Het liefst zouden ze zien dat consumentenvuurwerk in 2016 verboden wordt.

Wel professionele shows

Toch is het manifest niet geheel tegen vuurwerk. De organisaties zien professionele vuurwerkshows wel zitten. "Zo kan iedereen op een veilige manier genieten van vuurwerk. Daarnaast blijft de traditie op die manier behouden."

Naast dat het aantal oogletsels af is genomen, was er vorig jaar ook minder schade aan gemeentelijke eigendommen, blijkt uit een rondgang van het Reformatorisch Dagblad. In heel het land was er met gemiddeld ruim 10.000 euro per gemeente een kwart minder schade door vuurwerk dan vorig jaar.

Voorlichting

De Belangenvereniging Pyrotechniek Nederland denkt niet dat een verbod de oplossing is. "Daarmee los je de problemen niet op", zegt voorzitter Leo Groeneveld. "Ik denk dat we moeten proberen om mensen beter voor te lichten. Daarnaast moet je illegaal vuurwerk aanpakken, want volgens mij vallen daardoor de meeste gewonden."

Groeneveld denkt niet dat de discussie rond het vuurwerk ooit stopt. "Na Zwarte Piet komt het vuurwerk; er moet altijd wel een discussie zijn."

STER reclame