'Heel verstandig dat arts langer met patiënt mag praten'

Arts mag langer spreken met patiënt ANP

Het is heel verstandig dat artsen ruimte krijgen voor een langer gesprek met hun patiënten. Dat zegt patiëntenfederatie NPCF, naar aanleiding van de afspraken die het Radboud-ziekenhuis in Nijmegen heeft gemaakt met zorgverzekeraar VGZ. "Veel patiënten hebben behoefte aan een langer gesprek", zegt woordvoerder Thom Meens. 

De NPCF, die ruim 160 patiëntenorganisaties vertegenwoordigt, denkt dat de afspraken in het voordeel zijn van de patiënt. "Wij juichen deze afspraken toe", zegt Meens. "Het is goed dat er niet alleen naar de kosten wordt gekeken."

De patiëntenfederatie verwacht overigens dat de zorgkosten dalen als gevolg van de afspraken. Net als zorgverzekeraar VGZ, hoopt de NPCF dat een langer gesprek tussen arts en patiënt leidt tot een afname in het aantal behandelingen.

Nu zijn er eindelijk afspraken gemaakt, zonder dat de arts dat meteen in zijn portemonnee voelt.

Thom Meens, woordvoerder Patiëntenfederatie NPCF

Het contract tussen het Radboudumc en VGZ maakt het voor artsen ook mogelijk om een andere specialist bij het gesprek te betrekken. Meens ziet dat als een stap in de goede richting.  "Twee artsen weten nu eenmaal meer dan één", zegt hij.

Volgens de NPCF wordt in de Tweede Kamer al langer gesproken over ruimte voor uitgebreidere gesprekken tussen arts en patiënt. "Nu ligt er eindelijk een overeenkomst op tafel, zonder dat de arts dat meteen in zijn portemonnee voelt."

De NCPF hoopt dat andere zorgverzekeraars en ziekenhuizen soortgelijke afspraken gaan maken. "Het is nog even afwachten of dat ook gaat gebeuren", zegt Meens", maar als er een schaap over de dam is, volgen er hopelijk meer."

Langer gesprek maakt betere afweging voor patiënt mogelijk
Schippers: langer praten met patiënt is precies de bedoeling