Een gapende Michel Mulder ANP

Goed slapen en licht laat sporter winnen

time icon

Met lichttherapie kunnen sporters hun prestaties beïnvloeden. Voordat ze bijvoorbeeld naar China gaan, kunnen ze met de therapie al voor vertrek in het Chinese ritme van dag en nacht komen. Vandaag bespreken sporters, slaapwetenschappers en lichtdeskundigen de effecten van lichttherapie op sportprestaties. 

"Sporters met een jetlag winnen geen medaille", zegt lichtdeskundige Toine Schoutens in het NOS Radio 1 Journaal. "Je kunt met lichttherapie overdag, hoe gek het ook klinkt, je slaap 's nachts beïnvloeden", zegt hij. "Als je veel licht neemt overdag en veel duisternis 's nachts slaap je beter." 

Donker

Door de therapie kan het slaap-waakritme met maximaal twee uur per dag verschoven worden. Tijdens de behandeling gaat een sporter achter een lichttherapie-box zitten die daglicht nabootst, zonder ultraviolet. "Want dat is slecht voor de ogen en het licht moet via de ogen naar hersenen", zegt Schoutens. 

Behalve therapie is het ook belangrijk dat de sporter voldoende slaapt. "Dat je op tijd naar bed gaat en ook weer op tijd opstaat." Volgens Schoutens moet het goed donker zijn, wanneer je gaat slapen. 

Blauw licht

"Je moet zeker niet 's avonds laat nog met je telefoon of tablet aan de gang gaan." Het blauwe licht van deze apparaten verschuift, volgens Schoutens, het slaap- en waakritme. "Als je goed wilt slapen 's nachts moet je geen blauw licht nemen." 

Met het symposium van vandaag willen de stichting Onderzoek Licht & Gezondheid, de Hersenstichting en de Topsport Community, meer aandacht vragen voor het belang van goede slaap. Zij zagen het Amsterdam Light Festival als een mooie aanleiding voor het symposium. 

Volgens Schouten heeft een goede slaap niet meer de hoogste prioriteit in de maatschappij. "We werken op tijden dat we normaal gesproken slapen en we slapen op tijden dat we normaal gesproken wakker zijn. De slaap is bij veel mensen ontregeld." 

STER Reclame