Instant Articles zijn speciaal ontworpen voor mobiele apparaten
NOS Nieuws

Nederlandse nieuwsartikelen nu ook direct op Facebook te lezen

  • Nando Kasteleijn

    Techredacteur

  • Nando Kasteleijn

    Techredacteur

Facebooks speciale vertelvorm voor nieuwssites, Instant Articles, komt naar Nederland. Vanaf vandaag zullen een aantal nieuwsorganisaties een deel van hun artikelen op Facebook gaan publiceren. Het gaat om een proef.

De artikelen, die volledig op het platform worden geplaatst, krijgen een eigen stijl zodat duidelijk is welk medium ze plaatst. Ook laden de verhalen een stuk sneller dan linkjes waarbij gebruikers worden doorgestuurd naar de website. Volgens Facebook scheelt het zo’n 8 seconden.

De artikelen zijn te herkennen aan een bliksem-icoon bovenin. De verwachting is dat de nieuwsorganisaties ook nog verhalen zullen delen waarbij gebruikers worden doorgestuurd naar de eigen website.

Partijen

Bij de start doen NU.nl, Metro, de NOS, RTL Nieuws en De Telegraaf mee. Volgens Facebook zijn RTL en Metro al begonnen met het publiceren van verhalen via Instant Articles. De andere media volgen snel.

De media die vanaf vandaag gaan meedoen hebben ook de mogelijkheid om via Instant Articles te adverteren. Of ze dat ook allemaal gaan doen is op dit moment onduidelijk.

NRC Media en de Persgroep, de uitgevers van veel landelijke kranten zoals NRC Handelsblad en de Volkskrant, doen vooralsnog niet mee. NRC is er nog niet van overtuigd dat Instant Articles bij hun verdienmodel past. De Persgroep laat weten bij dit soort dingen "altijd even de kat uit de boom te kijken". De Telegraaf is daarmee de enige krant die meedoet en voor een groot gedeelte draait op abonnementsgeld.

Overigens gaat Mindshakes, een nieuwe titel van het Mediahuis, binnenkort wel meedoen met Instant Articles, meldt hoofdredacteur Ward Wijndelts aan de NOS. Mediahuis is het moederbedrijf van NRC Media.

Belangrijk

Instant Articles is voor Facebook belangrijk. Het platform hoopt hiermee gebruikers langer bij zich te houden, doordat mensen niet worden doorgestuurd naar andere websites. Behalve dat dit laadtijd kost, verliest Facebook hiermee mogelijk ook advertentie-inkomsten.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl