Klas van de toekomst: 3D-printer en feedback-app voor leraren
Ties Gijzel
Redacteur
Ties Gijzel
Redacteur
Een gratis app waarmee scholieren feedback kunnen geven aan hun leraren, of een 3D-printer in het klaslokaal. Het zijn een paar voorbeelden van voorstellen door stichting de Nationale Denktank om het leerproces van scholieren te verbeteren. Vanmiddag worden de ideeën gepresenteerd aan 450 mensen uit het onderwijs.
Er zijn nog flinke stappen te maken in de Nederlandse manier van leren, zegt de Nationale Denktank in een jaarlijks rapport dat de NOS al heeft ingezien. De groep, die bestaat uit jonge academici, doet tien voorstellen die moeten helpen om het leerproces af te stemmen op het "leren van de toekomst". Daarin staat de ontwikkeling van het talent van de individuele leerling centraal.
De ideeën zijn onder te verdelen in vijf thema's: het leren van kinderen voordat ze naar school gaan, het leren op school, het leren buiten school, innovatie in het schoolsysteem en het persoonlijke leerproces.
Er gaat veel goed, maar is er nog steeds een grote kansenongelijkheid in het onderwijs.
Een van deze ideeën is om scholieren de mogelijkheid te bieden om via een gratis app, OnzeLes, feedback te geven aan hun leraren. Op dit moment gebeurt dat volgens de denktank nog te weinig, maar een app zou dit voor leerlingen makkelijker maken.
De leraren worden getraind om hun lessen beter af te stemmen op de klas. De Nationale Denktank verwacht ook dat scholieren gemotiveerder zijn wanneer zij meer betrokken zijn bij de invulling van de lessen.
EduBox
Niet alleen leraren, maar ook scholen kunnen worden gestimuleerd met nieuwe ideeën. Volgens de denktank gaat de verspreiding van goede ideeën op dit moment traag, en kan een doos vol innovatief lesmateriaal daar verandering in brengen. Scholen zouden deze EduBox elk kwartaal moeten krijgen.
De inhoud van de doos kan variëren van vouchers voor een workshop 3D-printen tot een les burgerschap in spelvorm. Een 3D-printer zou bijvoorbeeld door scholen geleend kunnen worden van een organisatie die het project steunt.
Vrijheid van schoolbestuur
In een ander idee doet de denktank een beroep op de politiek om een rol te spelen in het verbeteren van onderwijs. Uit het onderzoek blijkt dat schoolleiders het op dit moment soms moeilijk vinden om vernieuwingen op hun scholen door te voeren. Zij zouden niet altijd gesteund worden door schoolbesturen. Een wetswijziging zou kunnen helpen om dit probleem te verhelpen. Als scholen meer vrijheid krijgen om zich aan te sluiten bij een nieuw schoolbestuur, zou dit kunnen leiden tot meer gelijkwaardigheid tussen de schoolleiding en het bestuur.
We zijn zeker hoopvol over de toekomst van het Nederlandse onderwijs.
Sarah van Ierlant, een van de deelnemers aan de Nationale Denktank, hoopt vandaag zo veel mogelijk mensen te bereiken met de ideeën, en dat meer organisaties en bedrijven zich vervolgens bij de initiatieven zullen aansluiten.
De huidige staat van het Nederlandse onderwijs viel haar zowel mee als tegen. "Er gaat veel goed, maar is er nog steeds een grote kansenongelijkheid in het onderwijs. Ook is het onderwijs nog niet toekomstbestendig."