ABN Amro accepteert klanten via smartphone

'Rekening openen? First, let me take a selfie' AFP

ABN Amro maakt het handen schudden met een bankmedewerker overbodig, wanneer je een rekening bij de bank wil openen. Het hele proces kan nu via de smartphone worden geregeld. ABN Amro is de eerste grote Nederlandse bank waarbij dat kan. 

Voorheen moest een nieuwe klant verplicht langs een bankkantoor of werd een medewerker van de bank op pad gestuurd. Alleen zo kon de identiteit van de nieuwe klant worden vastgesteld. De bank lost dat nu op met een selfie.

Speciale code

Volgens de bank neemt mobiel bankieren met de dag toe: "De mobiele app wordt 57 miljoen keer per maand gebruikt. Dat is drie keer meer dan bij gewoon internetbankieren." 

De belangrijkste reden voor de nieuwe functie is gemak.  Een nieuwe klant moet een foto maken van zijn of haar identiteitsbewijs en een betaling doen van 1 eurocent via iDeal. Tijdens het proces krijgt de nieuwe klant een speciale beveiligingscode toegestuurd, die moet hij of zij laten zien in de selfie.
 

De verplichte betaling via iDeal vereist wel een rekening bij een andere bank. De dienst is dus alleen geschikt voor overstappers, geeft ABN Amro toe. 

Met de nieuwe mogelijkheid hebben klanten weer een reden minder om een bankkantoor te bezoeken. De bank sluit niet uit dat in de toekomst nog meer bankzaken naar de app worden verplaatst. "Voor de dagelijkse zaken is er de app. Bij complexer advies kiezen klanten voor kantoor," zegt de bank.