AFP

Nadat grote Amerikaanse winkelketens afgelopen vrijdag met 'Black Friday' het seizoen van de kerstaankopen hadden geopend met hoge kortingen, zijn vandaag de online-winkels aan de beurt met 'Cyber Monday'. Een fenomeen dat de laatste jaren, net als Black Friday, door steeds meer Nederlandse webwinkels wordt overgenomen.

Cyber Monday is ongeveer tien jaar geleden ontstaan doordat Amerikanen op de eerste werkdag na Black Friday massaal online hun kerstaankopen deden. Dit deden zij niet thuis, omdat het internet op hun werk vaak sneller en beter was.

Het duurde niet lang voordat Amerikaanse webwinkels inspeelden op deze nieuwe verkooppiek met hoge kortingen, vergelijkbaar met die op Black Friday. Inmiddels hebben veel Amerikanen ook thuis een goede internetverbinding, waardoor de piek in de online-verkoop is verschoven van overdag naar even na twaalf uur op zondagnacht. 

"Cyber Monday is het online antwoord op Black Friday", zegt Kitty Koelemeijer, hoogleraar marketing en retailing aan Nyenrode Business Universiteit, in het NOS Radio 1 Journaal. In tegenstelling tot de VS gaat in Nederland vooral veel elektronica in de uitverkoop. "In de VS is het voornamelijk kleding en speelgoed. Daar is elektronica meer voor Black Friday." 

Hoge verwachting

In Nederland wint Cyber Monday sinds drie jaar steeds meer terrein. Volgens Koelemeijer doen webwinkels mee in de hoop een groot deel van de consumentenbestedingen vlak voor de feestdagen binnen te halen. Naar verwachting wordt er dit jaar tussen afgelopen donderdag en vandaag een omzet gehaald van rond de 100 miljoen euro. Ter vergelijking: in de VS werd vorig jaar op deze dag een omzet van 3 miljard dollar gehaald. 

Doordat Black Friday hier geen vrije dag is en alle groei in de detailhandel tegenwoordig uit de online-verkoop komt, verwacht Koelemeijer dat Cyber Monday een groter succes wordt in Nederland dan Black Friday.

Wie zich vandaag verheugt op hoge kortingen zoals in de VS, komt bedrogen uit, zegt Koelemeijer. "Er worden aantrekkelijke kortingen gegeven, maar niet vergelijkbaar met die in de VS waar mensen voor in de rij liggen." Er wordt vandaag vooral gestunt met gratis levering, zegt ze. "Daar zijn consumenten heel gevoelig voor en dat doet meer dan een paar euro korting." 

STER reclame