AFP

Op de vrijdag na Thanksgiving starten winkels in de Verenigde Staten traditiegetrouw de feestmaand met hoge kortingen. Op deze dag, die beter bekend staat als 'Black Friday', verdringen koopjesjagers zich al uren voor opening voor de winkeldeuren, om hun felbegeerde koopje te bemachtigen. Beelden van die chaotische taferelen gaan ieder jaar weer de wereld over. En ook dit jaar leverde dat weer een flink aantal beelden op vechtende Amerikanen. 

Vooral deze video waarop klanten struikelen over pakjes en iemand zelfs een pakket weggrist uit de handen van een kind wordt veel gedeeld.

Net als andere jaren was het ook dit jaar voor veel winkels weer dringen geblazen, maar wel wat minder dan andere jaren. Dat komt doordat koopjesjagers steeds vaker online hun slag slaan. Ook beginnen winkels steeds vaker een dag eerder, op Thanksgiving, met de verkoop van sterk afgeprijsde producten.

Ga naar buiten

Verschillende winkelketens en overheidsinstanties probeerden de koopjesjagers uit de winkelcentra te lokken met ludieke acties. Zo konden mensen in de Amerikaanse staat Colorado gratis naar de 42 Nationale Natuurparken in de staat. Volgens de directeur van instantie die de parken beheert, hebben mensen de keuze tussen overdekt rennen in de winkels of gratis naar buiten gaan en calorieën verbranden. 

Een dierenwinkelketen in Washington heeft in aanloop naar Black Friday in zestien meren forellen uitgezet. Vorig jaar heeft de keten dat ook gedaan in zes meren. Wegens succes hebben ze de actie dit jaar uitgebreid. 

Koopstrategie

Lynette Norcup, een fervent shopper op Black Friday, vindt de dag vandaag tegenvallen. Normaal stippelde ze van tevoren een route uit om op deze vrijdag optimaal te kunnen profiteren van de aanbiedingen. Maar de spreiding van de openingstijden en de mogelijkheid online te shoppen, heeft de pret bij haar weggenomen, zegt ze tegen persbureau AP. 

Keith Nelson sluit zich bij Norcup aan. Vrijdagnacht stond hij al om kwart over twee 's nachts voor de speelgoedwinkel op Times Square in New York, een kleine drie uur voordat de winkels opengingen. "Black Friday is niet meer wat het ooit geweest is", zegt hij. Vroeger was de rij stukken langer dan de ongeveer honderd mensen die dit jaar stonden te wachten. 

Volgens analisten wordt 20 procent van de kerstaankopen gedaan in het eerste weekend na Thanksgiving. De Amerikaanse branchevereniging voor de detailhandel verwacht dit jaar 3,7 procent meer te verkopen dan vorig jaar. Dat is een lager groeipercentage dan vorig jaar. Toen werd er 4,1 procent meer verkocht dan het jaar ervoor. 

STER reclame