Werkgevers kunnen niet genoeg gehandicapten vinden
Werkgevers lukt het niet om genoeg mensen te vinden met een handicap. Bedrijven hebben de afgelopen jaren voor hen duizenden vacatures gecreëerd. Toch worden deze vacatures niet gevuld.
"Er zijn maar 5000 mensen beschikbaar. Je hebt minstens 25.000 tot 30.000 mensen nodig om de huidige vacatures te vullen," zegt Aart van der Gaag van het project 100.000 banen.
Van der Gaag is namens de werkgevers aangesteld om mensen met een handicap aan een baan te helpen. In het sociaal akkoord van 2013 is afgesproken dat werkgevers 100.000 banen scheppen voor mensen met een arbeidshandicap. Volgens Van der Gaag zijn er inmiddels meer dan genoeg vacatures, maar blijven die door te strenge regels openstaan.
Werkgevers willen wel, maar vacatures blijven openstaan.
Ook Ieder(in), het netwerk voor mensen met een beperking, ziet dat de overheid te strenge criteria opstelt. Volgens Illya Soffer, directeur van Ieder(in), zijn er genoeg mensen die staan te springen om te werken, maar niet in aanmerking komen voor de openstaande vacatures.
Volgens de organisatie is de doelgroep te specifiek afgebakend, waardoor een grote groep van mensen met een beperking buiten de boot valt. "Als iemand bijvoorbeeld net een te hoog IQ heeft, dan komt die persoon niet in aanmerking voor de vacatures. Tegelijkertijd kan deze persoon door zijn beperking ook niet altijd terecht op de reguliere arbeidsmarkt, zegt Soffer.
Privacy
Een ander probleem is dat vanwege privacyregels allerlei belangrijke informatie niet in de dossiers van werkzoekenden mag worden opgenomen. Van de werkzoekenden met een beperking, is er niet genoeg informatie. "We kunnen alleen naam en nummer zien, verder niets", zegt Van der Gaag. "De een is goed in administratie, de ander in schoonmaak. Je moet weten of iemand kan tillen en hoeveel uur iemand kan werken."
Volgens Soffer is er een simpele oplossing: "Maak één website waar werkgevers en werknemers met elkaar in contact kunnen komen. Op deze manier kunnen mensen zelf beslissen of ze meer informatie over zichzelf willen delen, waardoor vraag en aanbod beter op elkaar aan zullen sluiten."