ANWB: fabrikanten verzamelen ongezien data van automobilist

time icon
ANP

Autofabrikanten halen veel informatie uit personenauto's zonder dat de bezitter het weet, zegt de ANWB. De organisatie baseert zich op onderzoek van de internationale auto-organisatie FIA.  

Volgens de ANWB versturen steeds meer auto's data naar de fabrikant, maar heeft ruim driekwart van de Nederlandse automobilisten geen idee dat dat gebeurt. Wel geeft de eigenaar doorgaans toestemming in het koopcontract. 

De belangenclubs van automobilisten waarschuwen voor schending van de privacy en willen strengere wetgeving.

Deze browser wordt niet ondersteund voor het spelen van video. Update uw browser naar Internet Explorer 10 of hoger om video af te kunnen spelen.

Steeds meer auto's versturen data naar fabrikant

'Connected' auto's

Veel duurdere nieuwe auto's, zogeheten ‘connected’ auto’s, hebben al een systeem aan boord dat een seintje geeft wanneer een onderdeel moet worden vervangen. Ook kan het contact maken met hulpdiensten bij een ongeval. Zo'n systeem wordt in 2017 verplicht bij nieuwe auto's. 

Het systeem houdt ook het rijgedrag bij van een bestuurder. De ANWB vindt dat die moet kunnen kiezen of hij zijn rijgedrag wil delen met zijn dealer. Hoe hard hij of zij rijdt, of het remgedrag, zou bijvoorbeeld consequenties kunnen hebben voor de garantie. 

Harde schijf

Daarnaast hebben veel nieuwe auto's een harde schijf aan boord waarop privacygevoelige gegevens worden opgeslagen, zoals informatie over de laatste 100 parkeerplaatsen, routes die zijn gereden en bestemmingen. Ook telefoonnummers, e-mailadressen en foto's van de mobiele telefoon van de bestuurder kunnen erop terechtkomen. 

Volgens de ANWB staat niet vast dat deze persoonlijke informatie bij de dealer of de fabrikant belandt, maar de gegevens staan wel op een harde schijf die kan worden gehackt. Die informatie kan bij diefstal van de auto in verkeerde in handen vallen.

Keuzemogelijkheid dealer

Een ander probleem is de afhankelijkheid van de dealer bij reparaties aan de auto, waarschuwt de ANWB. Door het geavanceerde systeem kan niet elke garage meer aan de auto sleutelen en krijgt de eigenaar mogelijk te maken met hogere kosten door het gebrek aan keuzemogelijkheden.

Campagnes

De ANWB is een campagne begonnen om autobezitters bewust te maken dat ze zelf zeggenschap moeten houden over wat er met de data gebeurt die hun voertuig verzamelt

Ook in Europees verband is er een campagne opgezet onder het motto My car, my data.  

In een reactie verwijst de RAI naar de Europese vereniging van autofabrikanten ACEA die in september een protocol opstelde over privacybescherming. Het gaat om dit document. Volgens het College Bescherming Persoonsgegevens beschermt de huidige wetgeving de privacy van automobilisten voldoende.

STER Reclame