Romy Gonçalves en Marco Hartings voor hun woning in Rotterdam Bart Kamphuis, NOS

Deurwaarders moeten 'bergen geld' bij makelaars terughalen

time icon

De Woonbond gaat deurwaarders inzetten om huurders te helpen die geld willen terugvorderen van makelaars. Makelaars vragen vaak bemiddelingskosten aan huurders, terwijl ze ook worden betaald door verhuurders. En dat mag niet.

Volgens de Woonbond wordt er jaarlijks 37 miljoen euro aan bemiddelingskosten onterecht betaald. Ruim 100.000 huurders zouden geld terug kunnen eisen.

We gingen ervan uit dat die hoge bemiddelingskosten klopten

Marco Hartings, huurder

Vaak moeten nieuwe huurders een maand huur betalen aan de bemiddelaar. "Bij ons kwam daar nog eens 21 procent btw bij", zegt Marco Hartings. Hij betaalde in totaal zo'n 900 euro. "We hebben er een lening voor moeten afsluiten. We gingen ervan uit dat het klopte."

Dat bleek dus niet zo te zijn. Door een proef van de Woonbond kon Hartings een deurwaarder inschakelen. Die kreeg na lang aandringen het volledige bedrag terug van de makelaar. 

Brief

Nu kunnen ook andere huurders via de Woonbond een deurwaarder inzetten.

De Woonbond heeft een standaardbrief op de site gezet die huurders kunnen gebruiken om geld terug te vragen bij makelaars. Die is volgens een woordvoerder al meer dan 10.000 keer gedownload. "Als makelaars niet op die brief reageren of niet willen betalen, kunnen huurders via ons een deurwaarder inschakelen."

Hoge Raad

Afgelopen maand bepaalde de Hoge Raad dat makelaars geen bemiddelingskosten mogen vragen aan woningzoekers als ze werken in opdracht van verhuurders. "Het stond wettelijk al vast dat bemiddelaars geen twee heren mogen dienen. Toch was er onduidelijkheid over de regels. Het vonnis van de Hoge Raad heeft dat weggenomen", zegt Diederik van der Wijck.

Van der Wijck werkt bij LVDO, dat juridische diensten levert. LVDO helpt huurders om hun geld terug te krijgen van bemiddelaars. "Sinds de uitspraak van de Hoge Raad zien we een enorme toename in het aantal aanvragen van huurders die via ons geld willen terugvorderen. Afgelopen maand kregen we 330 aanvragen. Eerder was dat altijd zo'n 60 per maand." 

Makelaars zitten op enorme bergen geld

Diederik van der Wijck, LVDO

"Uit een onderzoek van ons blijkt dat maar 20 procent van de huurders weet dat ze bemiddelingskosten terug kunnen krijgen", aldus Van der Wijck. "Ondertussen zitten makelaars op enorme bergen geld."

Strop voor makelaars? 

Maar van dat geld zijn vaak al belastingen en andere bedrijfskosten betaald. Al die terugvorderingen zouden voor makelaars dus een enorme financiële strop kunnen zijn, denk Van der Wijck. 

Sommige makelaars vragen zelfs een faillissement aan om aan de vorderingen te ontkomen. Vervolgens gaan ze onder een ander bedrijfsnaam verder.

Volgens zo'n makelaar, die anoniem wil blijven, waren de regels over bemiddelingskosten altijd onduidelijk. Bovendien, zegt hij, was het onmogelijk om te concurreren met andere makelaars omdat zij bijna allemaal aan huurders én verhuurders kosten rekenden. 

Blaren

Hans van der Ploeg, directeur van makelaarsvereniging VBO, denkt dat de problemen wel mee zullen vallen. "De meeste makelaars snappen dat je niet twee heren mag dienen. Dat hebben wij ook altijd uitgedragen naar onze achterban. Makelaars die zich toch niet aan de regels hielden, zullen maar op de blaren moeten zitten. Huurders kunnen altijd hun geld terugkrijgen."

Maar dat gaat vaak wel moeizaam, weet Marco Hartings. "Een deurwaarder kan dus goed van pas komen." 

STER Reclame