Vandaag kwam het nieuwe album van de Britse zangeres uit
NOS Nieuws

'Adele kan zich dit permitteren'

Een flinke rij voor cd-winkel Fame vanochtend in Amsterdam. Zo'n 40 à 50 mensen stonden te trappelen om naar binnen te gaan om daar de nieuwe cd van Adele te bemachtigen. Want vandaag kwam, vier jaar na haar vorige cd, het nieuwe album 25 uit.

"We zijn vanochtend een uur eerder opengegaan vanwege de release van de nieuwe Adele. Het loopt storm", vertelt store-manager Ricardo van Dijk.

Dat ligt niet alleen aan de populariteit van de Britse zangeres. Het komt ook doordat het album alleen maar te koop is in de winkel of online via iTunes. De muziek is niet via streamingdiensten zoals Spotify of Apple Music te beluisteren.

Mijn hart ligt er gewoon niet. Punt.

Adele over Spotify

Dat is een bewuste keuze van de zangeres, zo legt ze uit in de Volkskrant: "Ik heb geen gevoel bij streamen, dus waarom zou ik er voor tekenen? Ik weet best dat streamen de toekomst heeft en dat respecteer ik ook, maar ik hoef niet degene te zijn die dat versnelt. Mijn hart ligt er gewoon niet. Punt."

Ze heeft makkelijk praten, zeggen kenners. De zangeres haalt genoeg inkomsten uit de cd-verkopen. Zo werden van haar vorige album, 21, maar liefst dertig miljoen exemplaren verkocht. Het was een van de best verkochte platen van het afgelopen decennium.

Adele kan zich dit permitteren. Ze verkoopt zo ontzettend veel cd's.

Atze de Vrieze, popjournalist 3VOOR12

"Het lukt Adele om een breed publiek te bereiken dat nog wel ouderwets een cd koopt, of zich daar nu toe laat verleiden", zegt Atze de Vrieze, popjournalist bij 3VOOR12. "Het is niet te bevatten hoe groot Adele is."

Ze heeft volgens De Vrieze dan ook de luxe om Spotify te negeren. "Dit is zakelijk gezien voor haar de beste optie, want het zal haar cd-verkoop verder boosten."

Andere, minder grote artiesten, hebben die luxe niet. De Vrieze: "Adele is de uitzondering. Want over het algemeen dalen de cd-verkopen juist." De schijfjes maken plaats voor online muziekdiensten, zoals Spotify, Apple Music en YouTube. "Veel artiesten moeten het daarom juist van zulke diensten hebben om het publiek te bereiken. Als je publiek daar zit, moet je daar zijn", legt hij uit.

Melding van Spotify over het nieuwe album

En dat publiek neemt nog elk jaar toe. Spotify heeft inmiddels zo'n 75 miljoen gebruikers. Veel van hen zijn dan ook teleurgesteld over het besluit van de zangeres: "Verschrikkelijk. Ik keek vanochtend al online, maar het was nergens te vinden. Ik zal dus echt een cd moeten kopen. Ouderwets", klinkt het gefrustreerd op straat.

"Ik vind het jammer. We leven in een digitaal tijdperk. Iedereen en alles is op internet te vinden. Hiermee ga je terug in de tijd", zegt een ander.

Ik vind het geweldig dat ze haar artistieke hart laat spreken en zo opkomt voor alle artiesten.

Mathilde Santing, zangeres

Artistiek

Volgens zangeres Mathilde Santing gaat het Adele niet alleen om geld, maar heeft ze ook een artistiek argument om niet voor Spotify te kiezen. "Het is geweldig dat Adele net op het moment dat iedereen naar haar luistert, haar hart laat spreken. Haar artistieke hart. Zo komt ze op voor alle artiesten."

Adele verkoopt zoveel, zij kan Spotify negeren

Want, vindt Santing, er wordt niet altijd even nauwkeurig nagedacht over streaming. Het is volgens haar onduidelijk wat er precies in de zakken verdwijnt van platenlabels, van Spotify zelf en de artiesten. Maar het zit vooral ook in de nostalgie: "Je bent als artiest jaren bezig met een album. Nu we hem gewoon weer via een cd afspelen, luister je hem van begin tot eind."

Vroeg of laat

Toch is de kans aanwezig dat het nieuwe album alsnog over een tijd te vinden is op Spotify. De Vrieze: "Adele's vorige album, 21, kwam uit in een tijd dat streaming nog minder normaal was. Inmiddels is dat wel anders. In een nieuwe auto bijvoorbeeld zit niet alleen meer een cd-speler, maar vaak ook apparatuur om muziek mee te streamen."

Veel jongeren houden dan ook hoop: "Ik wacht gewoon tot het album misschien later op Spotify komt. Want, uiteindelijk komt altijd alles, vroeg of laat, toch online."

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl