NOS Nieuws Binnenland

Op proef: inchecken in de metro met je bankpas

Deze browser wordt niet ondersteund voor het spelen van video. Update uw browser naar Internet Explorer 10 of hoger om video af te kunnen spelen.

Proef met betalen met bankpas in het OV

Bankpas, smartphone en barcode gaan mogelijk de ov-chipkaart verdringen. Vervoersbedrijven werken hard aan de invoering van nieuwe betaalmethoden. Die zijn gemakkelijker in het gebruik en trekken, zo wordt gehoopt, nieuwe klanten aan. 

Zo doet de Rotterdamse RET al een proef met het in- en uitchecken via de bankpas. Al maandenlang testen vijftig RET-medewerkers in de praktijk en in het geheim deze nieuwe betaalmethode. Dat doen ze in de metro tussen het Centraal Station en station Wilhelminaplein. 

Getest

Op een centrale computer wordt uitgerekend wat het kost en dat bedrag wordt dan ’s avonds van de rekening afgeschreven. Het voordeel is dat opwaarderen van een ov-chipkaart niet meer nodig is en reizigers zich dus niet meer hoeven af te vragen of er nog wel voldoende saldo op de chipkaart staat. Invoering is een kwestie van tijd, verwacht RET-directeur Pedro Peters. 

Technisch is het dus al mogelijk, maar dat betekent niet dat iedereen volgend jaar al met de bankpas de Rotterdamse metro in kan stappen. Want de banken moeten ook meedoen en er moet vooral nog veel meer worden getest. "Het is niet iets wat morgen klaar is", zegt Peters.

Het reizen wordt laagdrempeliger, dus ik verwacht meer klanten. En ik verwacht meer tevreden klanten.

Pedro Peters, RET-directeur

Evenementen

Wat volgens de RET-directeur wel al snel kan, is betalen met barcodes. "We zijn daar nu al over in gesprek met Transavia. Als je bijvoorbeeld een ticket koopt voor een vlucht vanaf Rotterdam Airport, krijg je daar straks een code voor het openbaar vervoer bij. En denk bijvoorbeeld ook aan het North Sea Jazz Festival en de marathon. Op de kaartjes voor evenementen kan je een barcode zetten die toegang geeft tot trein, bus en metro", aldus Peters.

Het vervangen van de 60.000 kaartlezers in het openbaar vervoer in het hele land is een operatie die tientallen miljoenen gaat kosten. Maar de vervoersbedrijven gaan dit terug verdienen. Want de kosten voor het betalingssysteem, nu zo’n veertien procent van de totale kosten van de RET, gaan omlaag.

Londen

De verwachtingen zijn hoog bij Peters. "Het reizen wordt laagdrempeliger, dus ik verwacht meer klanten. En ik verwacht meer tevreden klanten. Als je kijkt naar Londen, waar ze een paar jaar op ons voor lopen, dan zie je dat het betalen met de bankpas een enorme vlucht heeft genomen. Tachtig procent van de busreizigers betaalt daar al met de bankpas."

Overigens is de bankpas straks niet meer een plastic kaartje, maar de smartphone. "Steeds meer mensen doen bankzaken met de mobiele telefoon. Binnen een jaar zit de bankpas op je telefoon. Het voordeel is dat je ook direct kan zien wat je kwijt bent aan reiskosten", zegt Peters.

Anoniem

Een groot pluspunt is dat de introductie van de bankpas als betaalmiddel geleidelijk kan, anders dan bij de invoering van de ov-chipkaart. Die werd tien jaar geleden vrij abrupt ingevoerd. De vertrouwde strippenkaart maakte toen plaats voor een heel nieuw systeem met de daarbij behorende kinderziektes.  

Peters verwacht dat over een jaar al met barcodes kan worden gereisd. De invoering van de bankpas laat nog wat langer op zich wachten, naar verwachting zeker nog twee jaar. "Er moet nog veel getest worden." Hij denkt niet dat de ov-chipkaart helemaal zal verdwijnen. "Er komen steeds meer technieken bij en die verwerken we in de chipkaart."

De RET-directeur zegt dat ook reizen met de ov-chipkaart in de toekomst mogelijk blijft. "Ook anoniem door een losse chipkaart te kopen. Maar ik verwacht dat veel mensen vanwege het gemak zullen overstappen. En dat de ov-chipkaart over enkele jaren plaats heeft gemaakt voor de bankpas en de mobiele telefoon." 

STER reclame