Niki Lauda wint de laatste grand prix op het circuit van Zandvoort in 1985. Links staat Alain Prost, rechts Ayrton Senna.
NOS Sport

'Formule 1 op Zandvoort wordt een lastige zaak'

'Max-Mania' heeft ook de lokale politiek in Zandvoort bereikt. Het haalbaarheidsonderzoek dat de gemeente gaat laten uitvoeren om te kijken of er in de toekomst nog een grand prix Formule 1 op het duinencircuit kan worden gehouden, zorgt voor gemengde reacties in de autosportwereld.

Max Verstappen heeft de autosport in Nederland weer op de kaart gezet. Daar is iedereen het wel over eens. De jonge coureur maakt dit seizoen een verbluffend debuut in de koningsklasse van de racerij. Dan is er niets mooiers dan dat hele circus van de Brit Bernie Ecclestone naar Nederland te halen, zoals dertig jaar geleden voor het laatst gebeurde. In Zandvoort zien ze het zo gebeuren.

Onlogisch

"Als je weet hoe Ecclestone erin staat, is het erg onlogisch dat de Formule 1 nog in Nederland terugkeert", zegt voormalig Formule 1-coureur Jan Lammers over de ideeën die in Zandvoort leven. "Ik denk dat de Formule 1 hier niet terugkeert, maar apprecieer de ambitie en het geloof bij sommige mensen."

Lammers woont aan de rand het circuit. Hij is er zo'n beetje kind aan huis. De racebaan heeft een grondige opknapbeurt nodig, is sterk verouderd. "Je bent dan zo'n 100 miljoen euro en vijf jaar verder", vermoedt Lammers over het noodzakelijke herstel. "Wat ik wel leuk vind, is dat kennelijk wel de ambitie aanwezig is om te investeren."

Steunbetuiging

"Ik zie het als een steunbetuiging uit de politiek aan een noodlijdend circuit", oordeelt Louis Dekker, autosportspecialist van de NOS. "De huidige eigenaar wil er eigenlijk vanaf, maar er moet heel veel worden geïnvesteerd om het circuit weer in goede staat te brengen. Het ligt er nu niet goed bij."

  • ANP
    1964: de start van de Grand Prix van Zandvoort
  • ANP
    1966: motorprblemen zijn van alle tijden
  • ANP
    1966: op de startgrid probeert een coureur droog te blijven
  • ANP
    1968: de legendarische Jacky Ickx

Professionele hulp

"Ik zou tijd vrijmaken voor het vinden van professionele hulp voor de ambtenaar die dit heeft bedacht in plaats van gaan bedenken of het haalbaar is", noteerde de bekende Nederlandse autosportfotograaf Frits van Eldik op zijn facebookpagina. "Als je iets niet wilt, is het de Formule 1."

Directeur Erik Weijers van Circuit Park Zandvoort is echter blij met het aangekondigde onderzoek, maar ook enigszins verrast door de wat negatieve reacties uit de autosportwereld. "Er is een motie aangenomen om een onderzoek uit te voeren. Niets meer, niets minder. Verder is er nog niets", zegt hij over de commotie in de autosportwereld. "Men gaat in kaart brengen wat er nodig is om het haalbaar te maken. Dan weet je in elk geval waar je over praat."

  • ANP
    1970: Jacky Ickx wordt derde tijdens de Grand Prix van Zandvoort
  • ANP
    1985: Niki Lauda op het circuit van Zandvoort

Weijers noemt Oostenrijk en Mexico als voorbeelden waar de Formule 1 een tijd is weggeweest maar ook is teruggekeerd. "Waar een wil is, is een weg", zegt hij. "Natuurlijk zijn er miljoenen euro's nodig, natuurlijk kan Zandvoort dit niet alleen. De regering moet erachter staan. We geven hier tachtig miljoen uit voor een schilderij van Rembrandt, waarom dan niet investeren in een circuit dat met de Formule 1 Nederland ook internationaal op de kaart zet."

Mondiale spreiding

Dekker en Lammers zijn echter van mening dat een Nederlandse grand prix helemaal niet meer in de plannen van Ecclestone voorkomt. De 'paus' van de Formule 1 wil zijn geldmachine door een mondiale spreiding draaiende houden.

Met de GP's van Duitsland, België en Groot-Brittannië in de buurt, is er met een Nederlandse race niets te verdienen. Toen in 1985 de stekker er werd uitgetrokken, had de Brit al jarenlang geld bijgelegd. "We hebben in dit deel van Europa al drie races op één vierkante meter", legt Lammers het beeldend uit. "Maar als er geld beschikbaar is, praat dat een stuk makkelijker."

Lammers zegt dat het klimaat momenteel wel goed is om iets met Zandvoort te doen. "Max Verstappen heeft veel enthousiasme losgemaakt. Maar het vereist aardig wat verstand om hier politiek en economisch iets voor elkaar te krijgen. De Formule 1 kost organisatoren meestal geld. Ik denk dat het allemaal niet gebeurt, maar als je vijf jaar geleden had geroepen dat Max Verstappen op zijn zeventiende in een Formule 1-bolide zou racen, had ik je ook voor gek verklaard."

Politieke steun

Dekker ziet de aangenomen motie van de VVD-fractie in Zandvoort vooral als een steuntje in de rug van het circuit. "Het is al jaren spartelen met Zandvoort. Dat de politiek nu een positief signaal afgeeft, is meegenomen. De afgelopen jaren heeft het circuit vooral tegenwerking van allerlei instanties gehad", zegt Dekker. "Maar het is allemaal wel erg naïef."

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl