Boeren verkopen steeds vaker direct aan de klant

tijd van publicatie
NOS

Steeds meer bedrijfjes koppelen duurzame boeren via internet direct aan de consument. Op dit moment kopen mensen in Nederland relatief weinig voedsel via internet maar dat gaat veranderen, denken de betrokken ondernemers. 

De markt voor duurzaam voedsel is dit jaar met 18 procent gegroeid en de markt voor voedsel via internet met 34 procent. Frans Broeders, initiatiefnemer van de start-up Deterra in Den Bosch verwacht dat over 5 jaar 20 procent van het voedsel in Nederland via het internet wordt verkocht.

Deze browser wordt niet ondersteund voor het spelen van video. Update uw browser naar Internet Explorer 10 of hoger om video af te kunnen spelen.

Duurzaam voedsel rechtstreeks van de boer

Deterra levert nu in Den Bosch, Breda en Eindhoven en breidt uit naar Nijmegen en Utrecht. Uiteindelijk wil het bedrijf in heel Nederland actief worden. 

Het is niet het enige bedrijf dat zich op deze markt stort. In Utrecht is Local2Local actief en ook Willem en Drees, Beebox en De Lindenhoff leveren vergelijkbare diensten.

Betere prijs

Deterra koppelt consumenten aan boeren bij hen in de buurt. Op die manier weet de klant waar zijn product vandaan komt en kan dat ook zelf controleren. De boeren krijgen een betere prijs dan via de reguliere afzetkanalen.

Volgens Frans Broeders kopen veel consumenten nu eenmaal per week duurzame producten op bijvoorbeeld een biologische markt en doen ze de rest van de week uit gemak boodschappen bij de supermarkt.

Via internet zijn de producten waar de mensen in het weekend naar op zoek gaan de hele week beschikbaar. De boodschappen die besteld worden, kunnen op boerderijen of afhaalpunten in de grote steden in Brabant afgehaald worden.

Tussenhandel uitschakelen

Veel boeren in Nederland klagen over de slechte prijs die ze voor hun product krijgen. Vijf inkoopcentrales van voornamelijk de grote supermarkten in Nederland bepalen min of meer de prijs die de boeren voor hun vlees, groente of fruit krijgen.

Door de tussenhandel uit te schakelen, moet de boer een beter belegde boterham verdienen en kan de consument betere kwaliteit voor een redelijke prijs kopen, is de gedachte.

STER reclame