Screenshot van de interactieve online-documentaire Refugee Republic
NOS Nieuws

Interactieve documentaire grote winnaar Dutch Design Award

De interactieve online-documentaire Refugee Republic, over het dagelijkse leven in het vluchtelingenkamp Domiz in Noord-Irak, is de grote winnaar van de Dutch Design Awards in Eindhoven.

De documentaire, gemaakt door Submarine Channel en de Volkskrant, won behalve de Future Award ook de prijs in de categorie communicatie. Door middel van tekeningen, foto's, film, geluid en tekst worden zowel de vluchtelingen als hun (tijdelijke) leefwereld in beeld gebracht.

"Refugee Republic is, ondanks het zware onderwerp, een hartverwarmend pleidooi voor medemenselijkheid", schrijft de jury in haar rapport, omdat de bewoners van het kamp niet als slachtoffer maar als mens worden afgebeeld. Daarnaast vindt de jury de documentaire een relevant project met maatschappelijk nut.

Met onder andere tekeningen brengen de makers het dagelijks leven in het vluchtelingenkamp in beeld

Tijdens de Dutch Design Awards zijn prijzen uitgedeeld in totaal negen categorieën. In de categorie service & systems heeft de nieuwe multimediatour van het Van Gogh Museum gewonnen. Een boek van Arna Mackic over de rol die architectuur heeft gespeeld tijdens keerpunten in de geschiedenis won de award voor beste design research.

De prijs in de categorie habitat ging naar het architectenbureau Schilderscholte voor hun ontwerp van een multifunctioneel gebouw in de Noord-Bengaalse stad Rajarhat. Het gebouw geeft omwonenden, die door het kastensysteem nauwelijks een kans maken op een verbetering van hun sociaal-economische positie, een kans om zich te ontwikkelen en naar school te gaan.

Een wellicht vreemde eend in de bijt is het ontwerp voor een postsorteerwagen die sterk variërende types post kan verwerken. In dit ontwerp stonden de behoeften en ervaringen van werknemers centraal, volgens de jury. De ontwerpers Flex/The Innovation lab won hiermee in de categorie product.

Bescheiden, maar veelbelovend

Bij fashion won ontwerper Lucas Ossendrijver met zijn najaarscollectie 2015 voor mannen en Eindhoven365 werd beloond met de Best Client Award voor hun innovatieve manier van citymarketing.

De Young Designer Award is gewonnen door Teressa van Dongen. De oud-student van de Design Academy is er volgens de jury in geslaagd om verschillende disciplines (wetenschap, technologie en materiaalgebruik) samen te brengen in een ontwerp. Volgens de jury is haar werk bescheiden, maar veelbelovend.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl