Britse crowdfunder wil Nederlandse markt veroveren

ANP

Vanuit je luie stoel kleine of middelgrote bedrijven financieren. Dat is het concept waarmee het Britse leenbedrijf Funding Circle nu ook in Nederland de markt op gaat. Door de overname van het kleinere Duitse Zencap, dat al actief was in Nederland, wil het bedrijf crowdfunding van mkb-bedrijven groter gaan maken.

Eerder was investeren in de bakker, het restaurant en in een ontwikkelaar van een nieuwe frisdrank iets wat de bank deed. Nu lijkt de rol voor kleine investeerders steeds groter te worden. 

"Bedrijfsinvestering door crowdfunding is nog klein, maar het groeit", zegt Rob Wolthuis van MKB Nederland "Nu wordt 130 miljard euro in Nederland nog door de banken verstrekt en 80 miljoen door crowdfunding. Maar die 80 miljoen groeit in een rap tempo." Wolthuis zegt dat crowdfunders zich ook steeds meer richten op bedrijven die al langer bestaan. "Voorheen richtten crowdfunders zich vooral op start-ups".

Geld verdienen

Door de lage spaarrente zoeken kleine investeerders naar andere manieren om geld te verdienen. En daar speelt Jeroen Broekema, gisteren nog van Zencap Nederland, maar nu directeur van de Nederlandse tak van Funding Circle, op in. "We willen dat mensen op een hele makkelijke manier kunnen investeren. We zijn een tussenpersoon die het mkb in contact brengt met de investeerder."

Ook voor het bedrijfsleven kan zo'n tussenpersoon handig zijn: "Als een bakker een nieuwe broodmachine nodig heeft kan hij op onze site investeerders vinden die al vanaf 100 euro kunnen inleggen. De investeerders krijgen daar weer rente voor terug." Dus we zijn eigenlijk een soort Uber of Airbnb van de financiële wereld. "Natuurlijk is het risico groter dan sparen, maar het aantal bedrijven dat failliet gaat ligt onder de 2 procent bij crowdfunding", zegt Broekema.

Minder regels, meer ruimte

Rob Wolthuis van MKB Nederland stelt dat banken zich sinds de financiële crisis aan veel extra regels moeten houden waar deze leenbedrijven zonder bankvergunning zich niet aan hoeven te houden."We juichen de ontwikkeling van crowdfunding toe, maar benadrukken wel dat deze nieuwe markt minder toezicht kent. Ze hebben door minder regels meer ruimte."  

STER Reclame