Monopoly is één van de sterke merken van Hasbro. NOS

'Jongensspeelgoed' is in, 'meisjesspeelgoed' is uit bij Hasbro

tijd van publicatie

De Amerikaanse speelgoedfabrikant Hasbro heeft afgelopen kwartaal de omzet zien stijgen van 1,3 miljard dollar tot bijna 1,5 miljard dollar. De verkopen van onder meer bordspelen als Monopoly, Risk en Scrabble, werden door wisselkoerseffecten gedrukt voor ruim 132 miljoen dollar. Zonder dit effect zou de omzet zijn gestegen met 9 procent.

Opvallend is dat de groei vooral te danken is aan wat de fabrikant zelf categoriseert als jongensspeelgoed: Star Wars, Jurassic World en Nerf. De verkoop daarvan steeg met 24 procent. Furby en My little pony, wat Hasbro categoriseert als meisjesspeelgoed, deed het veel minder met een omzetdaling van 28 procent.

De nettowinst van Hasbro - na Lego en Mattel wereldwijd de nummer 3 in speelgoed - steeg op jaarbasis van 181 miljoen naar 208 miljoen dollar.

STER Reclame