Zalando heeft, wat omzet betreft, de wind enorm mee. EPA

Eén van de grootste internet-winkels van ons land, Zalando, heeft de verkopen in het derde kwartaal met ongeveer 42 procent zien stijgen. De geschatte omzet van schoenen en kleding komt uit op 712 miljoen euro. Dit resultaat is vooral te danken aan een toename van het aantal klanten.

Maar het bedrijf maakt wel verlies. In 2014 werden voor het eerst zwarte cijfers geschreven (met een winst van 4 miljoen), maar nu zijn er toch weer rode cijfers. Het verlies voor belasting komt uit op tussen de 18 en 32 miljoen euro. Zalando presenteert op 12 november de definitieve cijfers.

De rode cijfers zijn volgens topman Rubin Ritter het gevolg van hogere bezorgkosten en hoge uitgaven voor reclame en marketing. Zo geeft het bedrijf regelmatig 20 euro korting als iemand voor 50 euro bestelt. Ook investeert Zalando veel in technologie. 

De webwinkel, inmiddels actief in 15 Europese landen, schroeft de omzetverwachting voor het lopende boekjaar op. In plaats van een omzetgroei van ongeveer 30 procent verwacht het bedrijf nu een omzettoename van circa 34 procent. De winstmarge wordt naar beneden bijgesteld van 4,5 procent naar tussen de 3 en 4 procent.

Zalando staat in de Twinkle-top 10 van grootste webwinkels van Nederland op de derde plaats. Bovenaan staat Ahold (met BOL, AH, Etos en Gall & Gall) en op 2 RFS Holding, het moederbedrijf van Wehkamp en Fonq. Andere namen in de top 10 zijn Coolblue, Thuisbezorgd.nl, H&M, KPN, Hema en Otto.

STER reclame