Scheepvaart op de Lek bij Streefkerk
NOS Nieuws

400 miljoen extra nodig voor Hoofdvaarwegennet

Er is de komende 4 jaar 400 miljoen euro extra nodig voor het onderhoud van de hoofdvaarwegen in Nederland. Het gaat om de vaarwegen en de bijbehorende objecten, zoals bruggen en sluizen. In een rapport van de Algemene Rekenkamer staat dat ook na 2020 er risico's zullen blijven voor de instandhouding van het Hoofdvaarwegennet.

De Algemene Rekenkamer waarschuwt dat budgettekorten leiden tot achterstanden in onderhoud, met het risico dat het financieel tekort nog meer oploopt. Het scheepvaartverkeer zou daarvan hinder gaan ondervinden.

"Zorgelijk"

Ook in 2003, 2008 en 2012 was er te weinig geld. De minister trok toen extra geld uit. Schulz zegt nu dat ze niet alle onderkende risico's op voorhand wil dekken, maar dat ze het budgettekort op zal lossen door geld te gebruiken dat bestemd was voor latere jaren. De Algemene Rekenkamer vindt het "zorgelijk" dat zij geen concrete maatregelen noemt. Door een toekomstig budget te gebruiken zouden er in de toekomst opnieuw tekorten kunnen ontstaan.

Minister Schulz is verantwoordelijk voor de vaarwegen van de scheepvaart, maar Rijkswaterstaat zorgt voor het onderhoud, het beheer en de aanleg van het Hoofdvaarwegennet.

Onvoldoende zicht

"Dat deze tekorten steeds maar weer ontstaan komt vooral doordat de minister van Infrastructuur en Milieu onvoldoende zicht heeft op de omvang en kwaliteit van het hoofdvaarwegennet. Dat gebrek aan zicht heeft te maken met de informatiehuishouding van Rijkswaterstaat. Die is, hoewel Rijkswaterstaat werkt aan verbetering, op dit moment niet op orde", aldus de Rekenkamer.

De Algemene Rekenkamer controleert of de inkomsten en uitgaven van het Rijk kloppen.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl