Sterke groei advertenties op mobiel. ANP

Advertentiebudgetten voor kranten, radio en tv dalen gestaag, maar de groei van de digitale advertentiemarkt zet door. Vooral aan reclames voor onlinevideo en mobiel internet wordt flink meer uitgegeven. 

Video advertising (onder meer reclames voor YouTube-filmpjes en bij Uitzending Gemist) groeide de eerste helft van dit jaar met 26 procent. Bestedingen aan reclames op mobiel gingen met 54 procent omhoog. Mensen kijken video steeds meer online en mobiele data-abonnementen worden steeds goedkoper, zo verklaart IAB Nederland de groei. Dat is de branchevereniging voor digitale marketing.

Krimp

De totale bestedingen aan advertenties blijven gelijk. Dat betekent dat er tegenover de groeiende online-bestedingen een krimp plaatsvindt bij traditionele media als kranten, radio en tv. 

Ook adverteren via sociale media neemt toe. In de eerste helft van 2015 werd er 58 miljoen uitgegeven aan advertenties via platforms als Facebook, LinkedIn en Twitter. Dat is een groei van 38 procent ten opzichte van de eerste helft van het jaar daarvoor. 

STER reclame