Spoorlijn HSL-Zuid kampt met betonrot
De HSL-Zuid kampt met betonrot en is niet voldoende bestand tegen vorst en groeiend mos. Staatssecretaris Mansveld heeft een onderzoek over de slechte staat van het beton naar de Tweede Kamer gestuurd. Uit de brief blijkt dat de garantietermijn van vijf jaar is verlopen.
De vrees voor betonrot bestaat al langer. In Rijpwetering in Zuid-Holland schoof in april het spoor langzaam van de fundering af en in Prinsenbeek bij Breda is het spoor ook aan het verzakken.
Prorail heeft het bureau Railinfra Solutions gevraagd onderzoek te doen. De onderzoekers constateerden eerst dat het beton bij de Tunnel Rotterdam Noordrand niet goed is. Er is sprake van carbonatatie, dat wil zeggen dat koolzuurgas inwerkt op het beton. "In combinatie met mosgroei en vervolgens vorst veroorzaakt dit schade", staat in het rapport.
Kortere levensduur
De onderzoekers vonden vervolgens op vijf andere HSL-plekken dezelfde schade. "Het beton bevat geen poriestructuur die voldoende vorstbestendig is", schrijft Mansveld. Aan het beton is bij de bouw tussen 2000 en 2006 te veel vliegas toegevoegd. Daardoor heeft het beton nu een veel kortere levensduur. Het moet eigenlijk 100 jaar goed blijven, maar nu zal over 20 tot 40 jaar de wapening bloot komen te liggen.
Hoe hoog de kosten exact zullen zijn, is nog niet duidelijk. Het wordt heel lastig om de schade te verhalen op de aannemers. De garantietermijn is verlopen. Mansveld gaat wel binnenkort met de aannemers om tafel zitten om te kijken of er op een andere manier geld te krijgen is voor reparatie van het spoor.
Ook laat de staatssecretaris het beton van de hele HSL-Zuid onderzoeken. Dat duurt 1,5 tot 2 jaar.