'Recht op privacy straks alleen voor de rijken'
Het voornemen van Achmea om in ruil voor privé-gegevens premiekorting te geven, wordt door sommige klanten kritisch ontvangen. Achmea wil klanten een korting geven op hun premie als ze meetkastjes installeren in hun auto of huis en de gegevens delen met de verzekeraar.
Privacy-organisaties wijzen de plannen resoluut af en zien het als een verkwanseling van het grondrecht op privacy.
De voorzitter van het College Bescherming Persoonsgegevens, Jacob Kohnstamm, zegt dat korting geven in ruil voor persoonlijke gegevens formeel is toegestaan. De klant moet dan precies weten wat er met z'n gegevens gebeurt en expliciet toestemming geven.
Maar Kohnstamm is niet gelukkig met de trend. "Ik zou het niet doen", zegt Kohnstamm in een interview met radiozender BNR. "Privacy is een grondrecht. De vraag is of je een grondrecht mag verkwanselen door er een goedkopere verzekering voor terug te krijgen. "
"Het eind van het liedje zou kunnen zijn dat privacy alleen nog maar voor mensen met een hoog inkomen is."
Op Twitter reageren mensen voornamelijk kritisch op het voornemen van Achmea.
Sommigen zien het als een logische stap.
Privacydeskundige Arnold Roosendaal van TNO verwacht dat in het publieke debat vooral de tegenstanders zich laten horen. "Maar dat hoeft niet te betekenen dat ze in de meerderheid zijn. Er zijn ook klanten die dit wel over hebben voor het financiële voordeel dat er tegenover staat. Het zou me niet verbazen als er net zo veel voor- als tegenstanders zijn."
We kijken niet meer op van van bedrijven die gegevens van klanten verzamelen.
Voor bedrijven die klantgegevens verzamelen is nu veel meer aandacht dan vroeger, zegt Roosendaal. "Toen Albert Heijn met de bonuskaart kwam, was er nauwelijks aandacht voor de gevolgen voor de privacy. Nu zijn we er kritischer op, maar tegelijk aanvaarden we ook eerder dat het erbij hoort. Het verschuift, we kijken er niet meer van op, nu steeds vaker bedrijven klantgedrag in kaart willen brengen."