Duits onderzoek naar gesjoemel bij Volkswagen
Het Duitse ministerie van Verkeer heeft een commissie ingesteld die gaat onderzoeken of Volkswagen zich aan de Duitse en Europese regels heeft gehouden. Aanleiding is het schandaal rond de 'sjoemelsoftware' van Volkswagen waarmee emissietesten van dieselauto's in de VS werden gemanipuleerd.
Een autofabrikant moet binnen de EU zijn auto's in één land laten goedkeuren. Die goedkeuring wordt vervolgens overgenomen door de andere lidstaten. De Duitse onderzoekscommissie gaat vrijdag naar het hoofdkantoor van Volkswagen in Wolfsburg om met hoofdrolspelers te praten en documenten in te zien.
Bondskanselier Merkel heeft de autofabrikant opgeroepen om zo snel mogelijk alle informatie naar buiten te brengen over het emissieschandaal. Ze wil "volledige transparantie" van Volkswagen, zei ze tegen journalisten. Donderdag praat de Bondsdag over de kwestie.
Vertrek topman?
De druk op VW-topman Martin Winterkorn (68) neemt intussen toe. Experts noemen het onwaarschijnlijk dat hij niet van de praktijken afwist. De Duitse krant Tagesspiegel meldt op basis van bronnen binnen de top van het bedrijf dat hij aan de kant wordt geschoven, maar een woordvoerder van Volkswagen haastte zich om het bericht tegen te spreken. Hij noemde het "onzin".
Morgen praat het presidium van Volkswagen over de situatie, vrijdag komt de raad van commissarissen bijeen om over het grootste schandaal in de geschiedenis van de Duitse autofabrikant te overleggen.
Dan zal waarschijnlijk ook over de toekomst van Winterkorn worden gesproken. Het was oorspronkelijk de bedoeling dat vrijdag zijn contract zou worden verlengd, maar die optie lijkt na het uitbreken van het schandaal zeker van tafel.
Lobby
Groot-Brittannië wil dat de Europese Commissie een onderzoek instelt naar de emissietesten van Volkswagen. De Europese Commissie op zijn beurt heeft EU-lidstaten opgeroepen om de wetgeving rond emissietesten en nieuwe auto's streng te handhaven.
De EU wil al jaren strengere regels voor nieuwe auto's. Lidstaten, en dan met name Duitsland, lobbyden juist in Brussel voor minder strenge wetgeving. Een woordvoerder van de commissie zegt dat de onderste steen boven moet komen. "In het belang van consumenten en het milieu moeten we zeker weten dat de industrie de emissielimieten nauwgezet respecteert", zei woordvoerder Lucia Caudet.
Nederland
Het aandeel Volkswagen verloor gisteren eenvijfde van zijn waarde en ook vandaag krijgt het aandeel klappen. Het bedrijf heeft voor het derde kwartaal een winstwaarschuwing afgegeven. De Amerikaanse toezichthouder dreigt een boete op te leggen die kan oplopen tot 16 miljard euro. Het bedrijf heeft daarvoor alvast 6,5 miljard euro gereserveerd.
Volkswagen roept wereldwijd 11 miljoen auto's terug die zijn uitgerust met 'sjoemelsoftware'. Of en hoeveel auto's in Nederland door Volkswagen worden teruggeroepen wil de Nederlandse importeur niet zeggen.
Volgens de BOVAG moet nog blijken of in Europa is gerommeld met testresultaten. De situatie in de VS kan niet een-op-een worden vertaald naar Europa en Nederland, zegt de brancheorganisatie.
De RDW stelt in ieder geval geen onderzoek in. Volgens de dienst is het aan de autoriteit die auto's heeft goedgekeurd om eventueel een onderzoek te beginnen.