Werkzoekenden bij het Werkplein van het UWV in Amsterdam ANP

UWV-directeur Tof Thissen wil dat nieuwe klanten weer persoonlijke gesprekken kunnen krijgen met medewerkers. De directeur reageert hiermee op een artikel in de Volkskrant, waarin de werkloze journalist Sjors van Beek zijn ervaringen met het UWV in de afgelopen 2,5 jaar beschrijft.

Van Beek zegt dat om de organisatie een "ondoordringbare digitale muur" staat en spreekt over een "onpersoonlijk technocratisch bastion". Van Beek hekelt de werkwijze van het UWV, met "strenge voorschriften, kleuterregeltjes en schoolse, vaak onbereikbare online werkmappen". 

Inventariseren

Een woordvoerder van het UWV laat weten dat er nog geen concrete plannen zijn voor meer persoonlijk contact. Thissen is momenteel bezig "te inventariseren wat er moet veranderen" bij de organisatie. Thissen begon in juni als directeur.

Of er daadwerkelijk face-to-face gesprekken komen, hangt vooral af van de ruimte in de budgetten. Sinds 2002 is er fors bezuinigd op het UWV. Het aantal werknemers is teruggelopen van 28.000 in 2003 naar 19.000 nu. Thissen gaat in een gesprek met minister van Sociale Zaken Lodewijk Asscher zijn wensen voor persoonlijk contact aan de orde stellen.   

Nu is er pas persoonlijk contact na maand 4 van de werkloosheid. Thissen wil dat daar in een eerder stadium ruimte voor komt. Voor bij 50-plussers met WW is er wel meer persoonlijke dienstverlening. UWV heeft hier budget voor gekregen van het ministerie van SZW.   

In een reactie zegt minister Asscher dat de brief van Sjors van Beek "laat zien hoe belangrijk het is dat werkzoekenden efficiënt aan nieuw werk worden geholpen".

Asscher: "We doen al veel om jong en oud aan de slag te krijgen. Maar deze hartekreet gaat me niet in de koude kleren zitten. Iedereen kan zich voorstellen hoe machteloos je je voelt tegenover zo’n grote organisatie. Terwijl je juist behoefte hebt aan persoonlijke aandacht in zo’n kwetsbare periode."

Asscher zegt met Prinsjesdag met nieuwe voorstellen te komen waarmee "we mensen nog efficiënter kunnen begeleiden naar werk''.

STER reclame