De Outlander Mitsubishi

De overheid gaat plug-in hybrides - auto's die zowel op brandstof als op elektriciteit rijden - de komende jaren fors meer belasten. Dat blijkt uit antwoorden van staatssecretaris Wiebes van Financiën op Kamervragen (.pdf). 

Zo gaat de bpm, de aanschafbelasting, voor een Mitsubishi Outlander omhoog van 439 euro in 2016 naar 2306 euro in 2020. De bpm van de Volvo V60 dieselhybride gaat van 463 naar 2741 euro. 

De bpm van de Mercedes S500 hybride gaat zelfs van 565 naar 6873 euro en die van de Porsche Cayenne hybride van 649 naar 10.527 euro. 

De aanschafbelasting voor volledig elektrische auto's, zoals de Tesla Model S en de Nissan Leaf, blijft nul. 

Snel achterhaald

Wiebes zegt wel dat de cijfers snel achterhaald zullen zijn. Want er wordt van uitgegaan dat de automodellen van nu in 2020 nog steeds nieuw te koop zullen zijn. Terwijl je mag verwachten dat auto's over vijf jaar weer een stuk minder CO2 zullen uitstoten, en dat er dus minder bpm over betaald hoeft te worden. 

Het kabinet liet eerder al weten het gebruik van plug-in hybrides minder te willen stimuleren en meer in te zetten op volledig elektrische auto's.  

STER reclame