Impressie van het nieuwe knooppunt Hoevelaken RWS
NOS Nieuws Binnenland

Klaverblad verdwijnt bij knooppunt Hoevelaken

Het verkeersknooppunt Hoevelaken krijgt een make-over. Het klaverblad, de vier grote lussen waarmee de snelwegen A1 en A28 met elkaar worden verbonden, gaat verdwijnen. In plaats daarvan komen er fly-overs. 

Volgens Rijkswaterstaat, dat de plannen vanochtend presenteerde, wordt de doorstroming daarmee aanzienlijk verbeterd. Het verkeer loopt vrijwel dagelijks vast op het bekende knooppunt, waardoor lange files ontstaan.

De werkzaamheden beginnen in 2019 en volgens Rijkswaterstaat is de verbouwing tussen 2022 en 2024 afgerond. Voor die tijd worden de snelwegen in beide richtingen verbreed.

RWS-animatie van het nieuwe knooppunt Hoevelaken

Van rotonde naar klaverblad

Het knooppunt bij Hoevelaken is een van de oudste klaverbladen in het Nederlandse wegennet. Het werd in 1951 aangelegd als een rotonde, maar werd door de toenemende verkeersdrukte tussen 1966 en 1971 omgebouwd tot een klaverblad.

Volgens Bert van Wee, hoogleraar Transportbeleid aan de TU Delft, is een klaverblad bij Hoevelaken niet meer van deze tijd. "In de jaren zestig werkte het prima, maar het heeft te weinig capaciteit voor het hedendaagse verkeer", zegt hij in het NOS Radio 1 Journaal.

"Er komt veel in- en uitvoegend verkeer bij elkaar op een kort stuk weg. Het afslaande verkeer maakt een lus en remt daarbij flink af, waardoor er opstoppingen ontstaan", zegt Van Wee.

STER reclame